Svårigheter i en ny familjesituation
För 3 månader flyttade min bonus mamma in till min pappa och bror. Från första dagen hon hade flyttat in blev allt kaos. Jag har adhd så är inte alltid den enklaste att leva med. Men min bonus mamma är så fruktansvärt elak mot mig, hon har snackat skit om mig, hon gör elaka blickar mot mig när jag säger saker. Hon skrattat åt mig på ett elakt sätt när jag är ledsen. Hon vill bestämma allt över mig. Hon säger att jag söker bekräftelse osv. Hon har sagt riktigt elaka ord. När min pappa har blivit arg på mig puttar han in mig i väggar och tar i mina armar satt jag får ont och blir lite rädd. Min pappa har hotat mig, inte om så allvarliga saker men ändå. När jag pratar om detta med min pappa säger han att det inte är så och att jag överdriver. Min bonus mamma säger att hon inte vågar göra mycket saker pga att jag blir arg lätt, medans hon är väldigt elak mot mig och jag knappt kan göra saker utan att hon ska trycka ner mig. Jag älskar min pappa jätte mycket och vill inte att något ska förstöras melllan oss.
Sarah

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mejl och din fråga som kanske många i liknande situationer kan känna igen sig i. Det är inte alls säkert att det blir kul och lyckligt när familjen förändras och då man måste förhålla sig till nya personer. Det kan vara en svår och påfrestande situation för alla inblandade.
Du skriver också att du kanske inte alltid är så lätt att leva med. Men även om man inte är så lätt att leva med jämt så behöver man bemötas respektfull. Alla inblandade i familjen  behöver antagligen fundera lite över sitt bidrag i det som blir svårt. Men detta betyder inte att vuxna får skrämmas eller säga eller göra elaka saker mot barn.
Du vill inte att något skall förstöras mellan dig och din pappa och du tycker mycket om honom. Trots det så kanske du borde försöka prata med någon vuxen som du har förtroende för om hur du tycker att du har det. Då kanske du kan få hjälp att att beskriva din situation så att ni i familjen kan få den hjälp ni kan behöva.
Socialtjänsten är vana vid att hjälpa till då det uppstår svårigheter och konflikter i en familj. Du kan också själv kolla upp  socialtjänstens hemsida koll på soc. Där finns det information om vad soc kan hjälpa till med och om vilka rättigheter man har som barn. Till soc kan man också ringa anonymt om man vill och om man känner sig osäker.
Lycka till!