Rädd att vara hemma
Hej BUP, jag e 14 år o mår sjukt dåligt hela tiden! Min pappa trycker ner mig så sjukt lång ner så de bara går, han blir arg för minsta lilla jag gör och han favoriserar mellan mig och min bror och han väljer alltid min bror, tex om jag känner mig sjuk så säger han att de är för jag är trött (vilket de oftast vissar sig att jag va sjuk), men säger min bror att han känner sig sjuk, så säger pappa a men ta feber o så sätter du dig o slappar typ! De här är inte allt, han behandlar mig som om jag vore nån jag vet inte, men som om jag inte är hans dotter utan nån som jobbar för honom! Jag har börjat bli rädd för att komma hem, jag e rädd för min pappa att han ska bli så arg att istället för han gör sönder saker, så ska han börja slå mig! Jag vill verkligen få hjälp med de här, för jag e självmords benägen så långt har min pappa gått! Jag vill liksom hellre gå till skolan (skolan hatar jag av hela mitt liv) än att vara hemma, vara hemma är de jag inte vill vara! Så om ni vill hjälpa mig så skulle jag uppskatt de jätte mycket!
Pepparkaka

BUP svarar:
Hej!
Din pappa blir ofta arg på dig och har då sönder saker. Du blir rädd, har börjat bli rädd för att gå hem och du vill inte vara hemma. Du tycker att din pappa behandlar dig annorlunda och mer krävande än han behandlar din bror.
Du behöver vända dig till någon vuxen för att tala om det här. Men du skriver att ingen hjälper.
Varför hjälper ingen? Har du inte vågat vara så tydlig så att den du talat med trott det inte var så allvarligt?
Skolkurator är någon man kan vända sig till.
Du kan också gå in på BRIS hemsida och boka en telefontid med en kurator. Där  kan du vara anonym om du vill.
När man inte känner sig trygg hemma är det socialtjänsten som ska hjälpa till. Du kan gå in på koll på soc och läsa mer om vad socialtjänsten kan göra.
Du kan också läsa på ungdomsmottagningens hemsida vad de kan göra där och vart man i övrigt kan vända sig.
Försök med något eller några av dessa möjligheter. Du ska inte behöva vara rädd hemma!