Kan verkligen inte koncentrera mig
Hej. Vad ska jag göra för att jag har såna koncentrationsproblem. Det märks mest i skolan, men också andra ställen också. Jag kan verkligen inte koncentrera mig. Sitter liksom och har tankarna någon annan stans även fast jag verkligen försöker. Sedan minns jag verkligen inget vad lärarna säger. Det gör så jag börjat skolka extremt mycket. Varför ska jag liksom försöka när jag ändå inte går? Har betygsvarningar i nästan varje ämne.Läxorna gör jag absolut inte har liksom så svårt att komma igång med grejer.  Mina lärare försöker hjälpa, men inget funkar. De säger att jag kanske borde utredas för något. Hur gör man då eller är jag bara trög?
AD

BUP svarar:
Hej!
Om man har så stora problem med koncentration som du beskriver så tycker jag det är självklart att man måste ta reda på varför det blir så. Det är ju inte så att du inte försöker!Det är bra att dina lärare försöker hjälpa dig men det verkar ju som det behövs något annat också. Om man har så stora koncentrationsproblem som du beskriver är det jättelätt att lägga det på sig själv och få dålig självkänsla. Om det är så för dig  -försök motverka det! Du är verkligen inte trög!
Jag tycker också att du ska försöka låta bli att skolka.Det kommer troligen bara att göra det svårare för dig. Försök att hänga med så gott det går och kanske kan du få hjälp med att göra läxorna?Ibland finns det läxhjälp i skolorna. Prata med dina lärare. Jag antar dina föräldrar känner till dina problem. Jag bifogar några länkar om koncentrationsproblem och adhd. Kanske finns det något du/ni känner igen?
En utredning är det skolan som ska ta initiativ till och påbörja. De vet ju mycket om vilka problem du har i klassen. Troligen blir du sedan remitterad  till BUP för att göra utredningen. Om skolan är långsam kan du själv tillsammans med dina föräldrar försöka sätta fart på det hela eller ni kan också ta kontakt själv med BUP där du bor.
En utredning kommer att vara bra för dig. Utifrån den kan skolan försöka anpassa sin undervisning så att du kan hänga med och fungera i skolan igen. Lycka till!