Gråter ofta inombords
Hej vad ska jag göra jag kan inte sova på nätterna har slutat och äta mat och har självmordstankar och skär mig själv men kan inte sluta och springer runt på tågrälsen men har varit rädd för tåg och tågrälsen men har börjat gå på den nu istället jag tror jag behöver hjälp sen mår jag dåligt och gråter inombords jätte ofta och jag vet att min familj bryr sig om mig men de känns ibland som att dom inte gör de men om jag skulle dö skulle mina bröder och min hund och min familj bli jätte ledsna men sen blir jag mobbad i skolan och de är jätte jobbigt och jag vill gå ner i vikt men vet att de inte hjälper att inte äta men jag vill gå ner ganska fort men isåfall vill jag gå på någon diet men jag undrar o ni har något för slag på diet för är bara 15 år gammal vad ska jag göra ?.
volvobruden

BUP svarar:
Hej!
Du har en viktig insikt som jag vill uppmuntra dig att du följer: du behöver verkligen hjälp. På flera fronter. Låt oss ta en i taget fast de hänger ihop.
Mobbning: mobbning är en av de svåraste erfarenheterna man kan ha. Det gäller oavsett om det handlar om fysisk eller psykisk mobbning. Nedsättande kommentarer eller att känna sig utfryst eller ignorerad sänker självkänslan, självaktningen och risken är att man börjar se sig själv med mobbarnas ögon. Ångest, oro, sömnproblem kommer till följd av allt det här som ett brev på posten.
Mobbning är en fråga för skolan. I alla skolor ska finnas program för att motverka och stoppa  mobbning. Vem kan du tala med där om det som pågår? Har du försökt att tala med kuratorn? Om inte tycker jag att du gör det snarast. Eller har du en lärare eller mentor som du har förtroende för? Du kan tala med den personen också.
Du skriver att du känner att din familj bryr sig om dig - även om det inte alltid är påtagligt för dig. Men i grunden. Det är jättebra. Vet dina föräldrar om att du är mobbad i skolan? Det vore jättebra om du berättade för dem. Föräldrarna kan själva kräva ett möte med skolan och diskutera hur skolan kan ta tag i problemet och stötta dig. Tror du eller ej, det brukar visa sig att när man börjar tala om problemet i klassen finns det alltid några bland ungdomarna som ställer upp för den som är mobbad. Förutsättningen är självklart att du vågar tala om det och söker hjälp på det sättet jag föreslår.
Nästa tema: du fokuserar på att gå ner i vikt vilket betyder att du riskerar att utveckla någon typ ätstörning. Ofta är det så att ungdomar försöker få kontroll över sin vikt istället för att få kontroll över något annat som gör ont och skapar ångest. I ditt fall kan det vara mobbningen men kanske även något annat som du kanske inte tar upp i ditt mejl. Jag återkommer till detta.
Men det som mycket tätt hänger ihop med ett överdrivet fokus på vikt och utseende, är självskadebeteende. Det fyller nämligen ungefär samma funktion. Att orsaka sig fysisk smärta för att "få bort" det som smärtar i själen. Men även självskadebeteende - liksom ätstörning - är låtsaslösningar som bara leder till ännu flera problem.
Medan hjälp mot mobbingen ska du söka och få i skolan måste du få hjälp för dessa två andra problem utanför skolan. Här finns det flera möjligheter. Att söka hjälp på BUP. I din ålder är det möjligt att ringa själv (adresserna till mottagningarna finns på vår hemsida) men det är ännu bättre, mycket mycket bättre om du talar med dina föräldrar och ni tillsammans söker hjälp där. Jag vet inte om du kan tänka dig att berätta för dem hur du skadar dig. Jag vet däremot att många föräldrar brukar säga när de äntligen får veta om barnets problem att de skulle ha ställt upp mycket tidigare om de bara hade vetat. Testa denna möjlighet!
En annan väg är att du helt på egen hand vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. De möter många ungdomar med liknande problem som du har. På nätet kan du gå in på shedo.se eller på barnens rätt i samhället där man kan tala i telefon eller mejla eller chatta med någon som ger stöd och vägledning för ungdomar som har självskadebeteende, ätstörning eller andra problem, bland annat självmordstankar.
Du ska inte fortsätta att ensam grubbla på allt som är så svårt i ditt liv. Du vet och känner att din familj älskar dig, du är viktig för dem. Det är en bra grund. Ingen är stark ensam som man säger, speciellt om man är mobbad och inte talar med någon som kan förstå. Nu går du bara runt-runt i dina låsta tankegångar, det behövs någon utifrån för att bryta rundgången. Och inte mist behöver du hjälp med att kunna sova (läs mer detaljer om detta i den artikel jag bifogar här nedan). Alltså tillbaka till din egen insikt som vi började med: du behöver hjälp, sök den på ett eller annat sätt av dem alternativ jag har rekommenderat. Det är det som du ska göra istället för dina livsfarliga experimenterande på tågräls. Du får inte råka ut för en olycka som du egentligen innerst inne inte vill!