Vill bli adopterad
Hej. Jag mår riktigt dåligt i min familj. Min pappa har slagit mig så länge som jag kan minnas, örfilat, dragit i håret och sparkat samt boxat mig, mest pga jag ej kunde ett matte tal. Jag har problem i matte. Mamma brukade dra mig i håret när jag va yngre men slutat med de sen 4 år tillbaka. Min pappa brukade slå min storebror också men han är över 18 sen några år tillbaka så de gör han inte. Mins betyg hade kunnat vara mycket bättre om jag hade självförtroendet till att tex räcka upp handen, men är rädd för ett slag eller utskällning, fast jag vet att lärarna ej kommer att göra det. Saken är den att jag älskar mina föräldrar oerhört mycket så vill inte att något dåligt ska hända med dem, särskilt inte min mamma då hon egentligen är en fantastisk mamma! Men hon kan ej göra något när han slår mig för hon e rädd att själv bli slagen, vilket hon nästan blivit. Jag har en underbar pojkvän sedan ett halvår tillbaka. Älskar hans familj för dem är definitionen utav en mysig och underbar familj, jag & min pojkvän undrar om hans mamma på något sätt skulle kunna adoptera mig? Hur gör man så att mina nuvarande vårdnadshavare förlorar rätten. De är extremt mycket mer pappa har gjort. Kränkt mig osv med ”ungjävel” ”värdelös” ”hopplös” ”jävla idiot”. Han slår ofta sönder saker o huset som mamma får torka upp. Jag tror hon är rädd för att lämna honom för mamma är katolik och i hennes värld skiljer man bara sig INTE, samt de har varit gifta så länge och sjävklart älskar hon honom men de bråkar KONSTANT. Och säger ”håll käften kärring” osv osv. När min pappa är irriterad på min bror tar han ofta ut de på mig, min mamma säger till honom men han säger inget. Vi har såklart bra stunder ibland men jag vet att dem inte håller länge..jag skulle heller aldrig våga anmäla min pappa, har tänkt på de många många gånger men älskar honom för mycket tyvärr. Min pojkvän säger att jag verkligen inte kan ha de såhär o vill bara att jag flyttar in direkt. Vill inte bo här längre men kan som sagt inte leva med eller utan dem, åtminstone min mamma. Henne måste jag bara få träffa. Vad gör jag? Orkar inte vänta tills jag är 18..
Anonymtjej15

BUP svarar:
Hej
Jag blev helt tagen av ditt brev. Blir så ledsen av att läsa om våld i nära relationer. Jag förstår ditt dilemma. Det måste vara hur tufft som helst att både gilla och hata sina föräldrar på en samma gång. För att dina föräldrar ska förlora vårdnaden så måste all information runt våldet och kränkningarna upp på bordet. Socialtjänsten i din kommun måste få reda på hur du och din storebror haft det under er uppväxt och göra en bedömning om det finns skäl att bedöma att de brister i sin omsorg och omvårdnad. När det gäller adoption måste föräldrarna godkänna den så länge du inte är myndig dvs fyllt 18 år men du kan bli placerad i familjehem.
Det finns en hemsida jag vill att du ska kolla in KållPåSoc. Det är ett stort och svårt steg att ta om man ska anmäla sin pappa till socialtjänsten. Barn och ungdomar är ju lojala med sina föräldrar fast de gjort en illa.  Men det kan finnas möjligheter att du får flytta hemifrån och din pojkväns föräldrar kanske kan fungera som familjehem för dig om socialtjänsten bedömer att det är bäst för dig att inte bo hemma. Om detta skulle inträffa kan du sannolikt träffa dina föräldrar hur mycket du vill och socialtjänsten skulle försöka hjälpa dina föräldrar att inte använda våld utan hantera sina konflikter på annat sätt. Om du går in på hemsidan så kan du se att du kan ringa socialtjänsten i den kommun du bor och prata med dem anonymt. Anonymt kan du då berätta om din situation och inte känna dig tvungen att göra något innan du har pratat igenom det hela ordentligt. Jag tycker också att du ska ringa och prata med en kurator på BRIS. Det är också anonymt och ger dig mer möjlighet fråga om alla möjligheter som finns.
Din mamma befinner sig ju också i en svår situation där hon är rädd för att bli slagen. Kanske anklagar hon sig för att inte brutit upp från sin man för flera år sedan då han började vara våldsam mot dig och din bror. Ännu svårare du det inte är socialt accepterad att skilja sig.
Hur ser din kontakt ut med din storebror. Kan ni prata med varandra om era upplevelser. Söka tröst och stöd hos varandra. Ni delar ju samma erfarenheter.
Det måste vara tungt för din pojkvän som säkert vill skydda dig mot allt ont. Han är säkert orolig för dig då ni inte är tillsammans.
Är det någon utöver din storebror, pojkvän och hans familj som vet hur du har det. Du kanske skulle behöva bearbeta det våld du varit utsatt för och bevittnat. Om man som du varit utsatt för trauma är det vanligt att man reagerar på höga röster, drömmer mardrömmar och går med en ständig oro över nästa gång man ska bli boxad i magen eller verbalt kränkt. Vill rekommendera en verksamhet som heter tjejzonen eller kanske kan du prata med din skolkurator och be hen hjälpa dig?
Tack för ditt brev och jag hoppas din dröm blir verklighet.