Känns som att vara krossad
Hej.. Jag vet inte hur man ska börja skriva. Men jag antar jag gett upp. Jag började må dåligt för 3 år sedan och blev sedan skickad till bup akuten. Efter det gick jag hos er fram till i höstas. Men ni gjorde inget bättre, bara värre. Jag började hos bup med ångest men fick genom tiden självmordstankar, självskadebeteende, ätstörningar. Ni fick mig inse att jag inte kan bli fixad. Ni menade väll men det gjorde det motsatta. Här är jag 16 år gammal och kommer snart ta mitt liv. Det finns ingen mening. Min fråga är väll att om ni vetat att det skulle blivit såhär skulle ni ändå tvingat mig till varje möte. Hade ni låtit mig sitta i det där rummet bredvid min mamma medans jag hörde henne berätta allt som var fel på mig till er. Hade ni låtit mig fortsätta mitt liv med lite ångest istället för att göra mina sista år vid liv ett helvete.. Ni behöver inte ta er tid att svara på det här meddelandet för jag kommer inte finnas den dagen svaret kommer. Ville bara ni skulle bveta att även om ni fick mig må sämre så hjälpte ni mig inse att jag inte kommer bli den jag brukade varal För man kan kanske limma ihop något som gått sönder men inte något som krossats.
Leonti

BUP svarar:
Hej!
Jag hoppas, verkligen hoppas att du läser mina rader till dig. Vet du vad som får mig att skriva? Det är att jag genom detta brev vill göra det jag kan för att ge dig en gnutta hopp. Trots att du känner dig krossad. Trots att du inte längre tror att det finns någon mening med att du, just du finns till.Trots att du säger att BUP har gjort livet bara värre för dig.
Men BUP finns inte. Det finns bara behandlare alltså människor på BUP. Och där kan finnas sådana som man får förtroende för och som man hittar gemensam ton med och sådana som man inte hittar förtroende för och gemensam ton med. Du har träffat någon eller några men det funkade inte mellan er. I sådana fall är lösningen inte att ge upp utan att hitta en annan som man bättre "klickar med", som hittar en annan ingång och annat sätt att samtala med.
Jag kan tänka mig hur fruktansvärt det kändes för dig att sitta bredvid mamma och höra på när hon räknade upp dina fel. Men fick du också egna samtal? Fick du också berätta om vad du tycker är fel hemma med mamma eller med dina föräldrar eller några andra i din familj eller i skolan? Fick du möjlighet att själv berätta vad du tycker att det går fel i samtalen? Att du behöver något annat? Har ni diskuterat andra behandlingsalternativ?
Vet du om att man har rätt till att få en annan behandlare om man inte är hjälpt av den behandlare man går hos? Vet du att man kan också byta mottagning? Vet du att det finns även ungdomsmottagning  där man kan gå om man vill få annan hjälp än vad man får för tillfället? Och att man kan ringa till eller chatta på barnens rätt i samhälle eller på självmordslinjen (tel. 90101) om man funderar på att ta livet av sig och få vidare stöd och vägledning?
Du känner dig krossad och tror inte att det finns hjälp. Men som jag försökte säga, det finns det! Vad kan jag säga mer? Att jag träffat många ungdomar som var ungefär lika förtvivlade som du men lyckades ta sig över denna - ibland rätt så långa - mörka period i livet och fick ett bra liv sedan hur hopplöst det än kändes när de gick i behandling.
Ge inte upp nu! Gå tillbaka till den mottagning du ha varit på och säg att du behöver träffa en annan. Eller gå till akutmottagningen direkt och säg där också att du vill ha en annan behandlare/behandling än vad du haft hittills. Vilken rätt har jag att säga att du ska kämpa vidare - kan du fråga. Det som ger mig rätten är det jag sa förut: många har varit i dina skor och trampat vidare och i backspegeln såg de att det var värt. Ditt liv är också värt att rädda. Missa inte du heller denna möjlighet.