Jag känner mig ful och tjock.
Hej, jag har mått dåligt väldigt länge nu, pga olika anledningar. Jag känner nästan alltid en klump i magen och är orolig för saker, jag övertänker väldigt mycket på allt. Jag bryr mig hela tiden om hur jag ser ut osv osv. Jag hatar min kropp och har gjort det sedan jag var ca 10 år eller kanske t.om mindre. Jag hatar mitt utseende och jag skäms över att gå utan smink, kan inte ha tajta kläder för känner mig ful och tjock. Jag känner mig väldigt nere ofta. Jag blir väldigt lätt irriterad och sur och ledsen. Gråter mig till sömns nästan varje kväll och orkar inte det nåmer. Undrar om det kan vara någon typ av ångest eller så.
Linn

BUP svarar:
Hej
Vad tufft du har det. Du är så sträng och kritisk mot dig själv. När du står där framför spegeln och känner dig ful och tjock skulle jag ju önska att du inte var så hård mot dig själv. Alla negativa tankar tar så mycket energi och jag skulle önska att du söker hjälp för att minska ditt självhat och på sikt kan börja acceptera den du är. Att du kan börja uppskatta dina fina sidor som jag är övertygad att du har.
Du skriver ju till oss på BUP.se har du funderat att ta kontakt med BUP. Jag vill rekommendera att du gör det om du ännu inte fyllt 18 år. Jag tycker att du är värd att få må bra efter allt för många tuffa år. Du skriver att du tänker mycket. Att fastna i negativa tankar är inte ovanligt men det kan vara svårt att ta sig ur. Där behöver du hjälp att bryta dina negativa tankebanor. Du skulle behöva bolla dina tankar med andra. Det finns en verksamhet som heter tjejzonen som jag vill slå ett slag för. Där kan du få stöd, bekräftelse och uppmuntran. Pratat med andra tjejer som gått igenom samma resa som du är på väg att göra. Från att se och fokusera på det negativa till att känna att jag duger som jag är. Känna att du har en massa girlpower som bara längtar efter att komma fram och släppas lös.
Du frågar om det kan handla om ångest. En viktig fråga att undersöka. Skickar med lite information om ångest som du kan läsa för att förstå mer och förhoppningsvis få svar om det kan handla om en ångestproblematik.
Ta chansen och sök hjälp det är du värd.
Lycka till.