Klump i magen
Jag har varigt på bup många gånger det var länge sen hursomhelst förföra sommaren skildes mina föreldrar och det påverkar mig!!!! Min mamma har hemlisar och har träffat non som jag hatar och jag har ADHD jag vill dö eller starta om mitt LIV😡 jag har en lillebror och jag har super svårt att dela jag har nästan alltid en klump i magen😡😡💔💔
😡😡😡😡😡😡

BUP svarar:
Hej!
Ja förstår att det är knepigt för dig! När föräldrarna skiljer sig påverkar det barnen, det kan man inte komma ifrån. Det är ofta också svårt för barnen att acceptera att den ena eller den andra föräldern eller kanske båda snart hittar en ny partner. Det är föräldrarnas uppgift att tala med sina barn och hjälpa barnen att förstå att livet går vidare under nya förhållanden. Men barnet förblir alltid viktigt och älskat oavsett nya partner. Det är inte lätt för någon men för det mesta brukar det gå.
Nej, ett barn inte kan få veta allt om de vuxnas relationer. Men det är viktigt att din mamma - och också pappa - berättar för dig om det blir en förändring och en ny familjemedlem kommer in. Du kan säga till din mamma att du vill att hon ska göra det. Men det bara din mamma som vet när hon vill göra det, när hennes nya relation är stabil.
Du ska inte dö, så klart, du är inte ensam om att ha skilda föräldrar, det är många andra som har samma erfarenhet. Att "starta om ditt liv" är en bra tanke och det ska du tala med din mamma om. Eller med pappa för den delen. Du måst också tala om denna klump du har i magen. Förutom mamma och pappa kan du kan du också gå till skolkuratorn eller tala med en annan vuxen i skolan eller i släkten (mormor, morfar, eller annan).
Jag förstår att din ADHD kan ställa till en och annan konflikt för dig. Desto mer behöver du stöd och förståelse i svåra stunder. Hur knepigt det än är ibland är det inte ditt fel att livet då och då blir komplicerat. Det är bra att du skrivit till oss, det visar att du är en klok och viljestark tjej. Tala med de vuxna som finns för dig i din närhet, hemma, i släkten eller i skolan.