Stämmer min diagnos
Missnöjd med diagnos
Om man blir diagnostiserad i väldigt ung ålder hos kan man göra en ny utredning innan man blir myndig då ihop om att diagnosen ska tas bort eller måste man vänta tills man blir myndig?
My

BUP svarar:
Hej
I ditt brev frågar du om det går att ta bort en diagnos som du upplever inte längre är aktuell eller stämmer. Mitt råd till dig är att höra av dig till det stället som satt diagnosen för att diskutera hur ni kan gå vidare. Du specificerar inte vilken diagnos det handlar om så mitt svar blir lite mer allmänt hållet. Diagnosen ska ju vara ett hjälpmedel så man får rätt hjälp och ska inte var eller ses som en belastning för dig. En diagnos ser jag som en färskvara som hela tiden behöver uppdateras för att se om den är aktuell. Om det betyder att du mår och fungerar bättre nu än när diagnosen sattes är det ju toppen bra. Du behöver inte vänta till din 18 års dag för att kolla upp detta. Jag förstår att detta är en viktig fråga för dig och jag tänker att om du fick diagnosen i ung ålder har det hänt mycket sedan dess. Du har blir äldre och mer mogen.
Om det inte går att ta bort diagnosen är det ju viktigast att den inte påverkar ditt liv i samma omfattning som tidigare.
Lycka till