Vågar inte be om hjälp
Hej BUP.
Har självskadebeteende och självmordstankar. Jag vill sluta skada mig själv men jag vågar inte göra någonting åt det. Jag skär mig ibland då allt blir för jobbigt för mig. Jag tänker på döden nästa hela tiden. Jag tänker bara på att jag vill dö. Känslan av att välja dö växer bara mer och mer nu för tiden. Har varit nära på att begå självmord två gånger men aa... Jag vill göra det men klarar inte av det. Mitt huvud och mina tankar tar död på mig inom mig. Jag mår bara dåligt av det. Jag får panik och tappar kontrollen.
För över ett åren sedan så slutade jag vara med folk. Jag var själv under alla raster i skolan, själv under fritiden då jag sitter hemma i mitt rum. Jag undvek att vara med folk. Då jag nu är så osocial. Vet inte vad jag ska göra längre. Jag har till och med blivit rädd för kramar. Det gör så att jag känner i instängd och kan inte komma ur det. (Kommer inte skriva om vad som gjorde så att jag slutade vara med folk. Det är en lång historia.)
Jag berättar inte för någon hur jag mår. Jag hade/har ingen att prata ut hos. Så jag höll ALLT inne i mitt huvud. En dag så typ ville en lärare prata med mig då han nu fortfarande hjälper mig. Vi pratar ibland men jag får inte fram mycket alls då. Men han kan inte hjälpa mig med mitt självskadebeteende. Han är den enda vuxen som vet om det och jag är för rädd för att berätta för någon annan. Bara för någon vecka sen så berättade jag för min mamma om hur jag mår men höll inne om mitt självskadebeteende. Berätta knappt mycket men berättade bara om hur jag mår.
Har två vänner som hade och en har självskadebeteende. Båda har och haft självmordstankar. Då det påverkar mig och gör så att jag mår dåligt. Ena tycker hon är tjock och tänker gå ned till 30kg. Ena tjejen har försökt ta livet... Båda dem går på BUP och hoppas att ni hjälper dem. Men jag börjar tappa all min energi på livet. Vågar inte be om hjälp eller vissa att jag vill ha hjälp. Har varit deprimerad jätte länge nu. Har ångest och min mat lust försvinner... Det känns som att allt är mitt fel. Mitt fel att min gamla bästa vän överdosera, skärde sig, sover s*** lite, allt... Det känns som att i princip är allt mitt fel. Jag har försökt hjälpa henne men jag lyckades inte direkt så bra.
Känner mig tom ofta. Jag hatar den känslan. Hatar känslan när det gör ont i bröstet. Det känns som att det gör ont i hjärtat. Och som ett tomt håll i mig.
Lolo

BUP svarar:
Hej och tack för ditt uppriktiga och allvarliga brev!
Jag förstår av ditt brev att du haft det kämpigt under lång tid och att du allt mer dragit dig undan från andra. Du kallar dig själv för osocial och det är inte så ovanligt att det kan vara så man känner sig i din situation.
Du skriver att du inte kan gå in på allt som gjorde att du kände dig osocial. Trots det tror jag nog att jag kan gissa att du är ordentligt nedstämd och att det bidrar till att du känner stark oro eller ångest. Du skriver att du inte vågar be om hjälp eller ens visa att du vill ha hjälp.
Jag tycker att det låter viktigt att du trots allt svårt fortfarande vill ha hjälp. Jag tycker att du skall försöka övervinna din svårighet att prata och be om hjälp. Det finns hjälp att få och det brukar kunna vara så att de jobbiga tankar och känslor man har blir ännu svårare om man försöker hålla allt inom sig själv. Kanske är det då du känner din förhatliga känsla av tomhet?
Fundera över om du kan be din lärare som du ju ibland pratar med om hjälp att kontakta den BUP-mottagning du geografiskt tillhör. Där kan du få hjälp med att prata om dina svåra tankar och känslor så att din känsla av tomhet. Där kanske du kan få hjälp med att också prata om din stora känsla av ansvar du har för andra. Det låter också som en sak som skulle kunna tynga dig och kanske bidra till din känsla av tomhet.
Jag vet att man inte måste känna som du känner och jag vet att det finns hjälp att få. Mitt råd till dig är att kämpa emot rösten i dig som säger att du inte är värd att be om och få hjälp.