Bror med ADHD och Asperger
hej
Min store bror har adhd och asperger. Att leva med honom är inget kul. Han slog mig och tog mina saker. Han pratar högt. Han spelar piano - vilket som jag hatar sent på kvällar och när han inte vill diska eller hjälpa till hemma spelar han piano också. Jag hatar honom. Jag tänker på ett liv utan honom typ varje dag (typ som han dör eller blir mördas). Jag kommer att klippa sönder hans gosedjur för att han förstörde mitt. Min mamma sa att jag borde prata med kurator eller doktor på BUP.
Håller jag på med att bli galen?
xx6

BUP svarar:
Hej!
Nej du håller inte på att bli galen. Att ha ett syskon med särskilda svårigheter, som i din brors fall kan kallas en funktionsnedsättning, kan verkligen vara mycket påfrestande. Att ha en funktionsnedsättning betyder att man inte har förmågan att fungera och bete sig som förväntas av  barn i samma ålder.
Den som har ett syskon med funktionsnedsättning får ofta stå ut med saker som går ordentligt över gränsen, som du när din bror klipper sönder dina gosedjur, slår dig och spelar piano högt. Och det är svårt för dig att få honom att ändra sitt beteende. Det hjälper inte att säga åt honom.
Det är inte alls konstigt att du blir rasande på honom.
Förstår dina föräldrar hur jobbigt det här är för dig? Kan de hjälpa dig på något sätt? Många som har syskon med stora svårigheter kan uppleva att föräldrarna ger mer stöd och förståelse till syskonet än till dem själva. Att mycket av föräldrarnas tid och engagemang går åt till syskonet och att föräldrarna kan tro att de andra barnen klarar sig bra ändå.
Förstås är dina föräldrar också trötta och påfrestade av din brors svårigheter. Men du som syskon behöver också mycket stöd av dina föräldrar i den här svåra situationen.
När din mamma säger att du borde tala med någon,tror jag det är för att hon förstår att du har det tufft med din bror. Och det kan verkligen vara bra att tala med någon. Den du talar med kommer att förstå din situation och ni kan komma fram till vad du behöver för att det ska bli lättare för dig, t .ex hur dina föräldrar kan stödja dig på ett bra sätt.
På ADHDcenter och Aspergercenter brukar också finnas grupper för syskon till barn med dessa diagnoser.  Då kan man tillsammans med andra i samma situation tala om hur det är att ha ett funktionshindrat syskon. Ofta ser man då att ens känslor inte är konstiga på något sätt utan naturliga i en svår situation.
Så var inte rädd att tala med någon! Det kan vara ett stöd för dig!