Rädd att jag håller på att bli galen
Jag vet inte vad som händer med mig. Jag känner mig inte äkta, som om jag inte är en människa. Allt känns falskt och som om jag inte existerar. Jag är rädd att jag håller på att bli galen, eller om jag redan är det.
Får grova humörsvängningar där jag går från tom till grovt självmordsbenägen och vill bara dö. Mina föräldrar har även sagt att jag verkar vara som två olika personer för ibland är jag tydligen jättesnäll och mysig och andra gånger är jag bitchig och elak mot dem. Det är inte vanliga "tonårshumörsvängningar", det kan även mina föräldrar hålla med om.
Jag förstår inte vad som händer med mig, känns som jag har ingen "connection" med andra längre, det känns som alla är flera mil ifrån mig även fast dem kan sitta precis bredvid mig.
Jag känner inte ens till mina föräldrar's och kompisar's ansikten längre. Om inte det var att jag har lite sunt förnuft hade jag inte vetat vem som pratat med mig. När t.ex. min pappa pratar med mig känner jag inte igen hans utseende, får bara tänka "det är en vuxen man i mitt hus som pratar med mig som om han skulle känna mig bra, det måste vara min pappa".
Jag känner inte ens till mitt utseende längre. Jag blir rädd för mig själv när jag kollar i spegeln. Är detta verkligen hur jag ser ut? Jag kommer inte ihåg. Jag ser alla som främlingar även fast jag vet att det är dem baserade på deras personligheter, som jag faktiskt kommer ihåg. Om någon skulle fråga mig att beskriva utseendet på nån jag kände ex. min mamma hade jag inte kunnat.
Jag vet inte vad jag ska göra, skäms över att prata med det om mina föräldrar igen, eftersom dem antar att det är bara stress. Har en psykolog men har inte pratat med henne på flera månader och vågar inte öppna upp till henne igen för det känns som hon dömer mig. Jag vet att det är nog inte sant att hon dömer mig men det känns verkligen som det och det får mig att må verkligen dåligt. Hatar verkligen att prata med andra om mina känslor
BillieBongDong

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du beskriver och upplever flera väldigt obehagliga och ovanliga fenomen bl.a att du inte känner igen ansikten längre. Du antar att det bara är stress och det kanske det är men kanske inte. När det händer konstiga eller ovanliga psykiska saker som inte är så lätta att förstå då är det alltid bra att gå till vårdcentralen och läkarundersöka sig.
Att du har dessa problem är verkligen inget att skämmas för! Det kan ju aldrig vara ditt fel på något sätt. Detta är något du drabbas av och det ska du söka hjälp för. Så, prata med dina föräldrar och berätta om dessa ovanliga upplevelser du har och säg att vi tycker du ska gå till en vårdcentral och läkarundersöka dig.
Om det sedan visar sig att du inte har något kroppsligt fel utan det du beskriver är psykiska fenomen då måste du även undersöka det. Hur kommer det sig att du har dessa upplevelser och att du skiftar personlighet som du beskriver. Du skriver att du är rädd du håller på bli galen och du beskriver bra hur hemskt du har det nu. Men att känna sig galen är inte detsamma som att vara galen. Du beskriver dina upplevelser klart och tydligt. Om det är psykiska besvär kan du få hjälp på vårdcentralen eller kanske vidare remiss till BUP.
Du har en psykologkontakt som du inte träffat på flera månader. Du får fundera på om du vill ha kvar hen eller inte. Om du träffar hen igen tycker jag du ska berätta vad du tänker och känner om att hen dömer dig. Det kan bero på hen eller dig eller er båda på något sätt. Ni kan ta reda på det tillsammans och hur det än är, kan det vara till nytta för dig. Men om du inte vill det ska du nog byta psykolog och pröva en ny. Förtroende brukar man få först efter några samtal om det fungerar som det ska och man upplever sig förstådd och hjälpt.
Men först rekommenderar jag besök på vårdcentralen för att utesluta något kroppsligt besvär som tar sig dessa uttryck.
Lycka till!