När självskadebeteendet riskerar att öka
Hej
Jag har en fråga om självskadebeteende. Är det ett problem om man bara gör det ibland? Ibland skär eller slår jag mig själv. Jag skär inte djupt, bara några millimeter så det gör inget. Jag är lite orolig över att beteendet kommer eskalera dock. Jag började med att bara skära det översta hudlagret och nu skär jag ganska djupt. Efter ett tag har det inte samma effekt och då måste jag skära djupare.
Jag skär oftast för att jag inte känns verklig och då hjälper smärtan och blodet. Det tar mig liksom tillbaka. Ibland så känner jag inte igen mig själv och när jag kollar i spegeln ser det ut som att ansiktet flyter ihop. Vid de tillfällena så känns det också som att det inte är jag som är mig själv och att min kropp inte är min egen. Ibland verkar det också som att jag inte ens finns. Då måste jag komma tillbaka.
Tack för svar

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du beskriver på ett bra sätt hur det kan kännas när du skär dig och på vilket sätt det känns som en hjälp eller tröst för dig.
Jag skulle tro att det är många som kan känna igen sig i din beskrivning. Sen tror jag att du har rätt i din oro att självskadebeteendet kan eskalera.
Du beskriver ju också hur det kan kännas som att du inte känner igen dig själv och som att du nästan inte finns och att du då kan behöva hjälp att komma tillbaka till det som känns verkligt.
Jag vet inte om det finns någon vuxen i din närhet som vet hur det kan kännas för dig. Du skriver inget om det. Jag tror att det skulle vara viktigt och troligen bra för dig att träffa någon som du kan prata med och dela dina svåra känslor med och också få hjälp av så att du inte känner att du måste självskada dig för att känna att du finns.
Kan du göra ett försök att prata med dina föräldrar om hur svårt det kan kännas för dig så de kan hjälpa dig att komma i kontakt med BUP? Eller finns det någon på din skola som du kan prata med t ex din lärare eller kuratorn eller skolsyster?
SHEDO har en chatt där man har möjlighet att få stöd anonymt och även ställa frågor. Kanske kan det vara ett första steg för dig?
Försök att hitta kraft att börja berätta för någon så att du kan hjälp med dina svåra och jobbiga känslor.
Lycka till!