Orkar inte med något
Hej,
det finns perioder jag inte orkar med någonting alls, och det finns perioder då jag orkar göra men känner ingen glädje. Jag fick för en gångs skull en kort period då jag orkade göra saker och ting men efter två månader är jag i den perioden igen. Jag orkar inte med något längre. Dagar blir svårare för varje dag som går. Man blir bara lika sårad varje dag, mamma är deprimerad ganska så djup, pappa mår sjukt dåligt för han har inte lång tid på sig stt leva, jag könner mig vilse men nu är jag här igen. Jag är inte jag nu.
Igen.
Vs
vs

BUP svarar:
Hej!
Ni har en svår situation i er familj nu. Din pappa är sjuk och har inte lång tid kvar att leva. Din mamma är djupt deprimerad. Och du själv har svårt att känna någon glädje och att orka med vardagen.
Det är inte alls konstigt att du reagerar så. Båda dina föräldrar mår så dåligt att de kanske inte orkar ge dig det stöd du själv behöver. Och du är förstås också orolig för dem båda. Kanske kan du känna  maktlöshet inför hur du ska kunna hjälpa dem. För det är något man vill men ändå inte kan i en sådan här situation och något du inte heller ska begära av dig själv.
Finns några andra släktingar eller vänner till familjen dit du kan gå ibland? Håller du kontakten med några kompisar? Det är viktigt att du också försöker göra sådant som är roligt för att du ska få kraft till att orka.
Hur har du det i skolan? Orkar du gå dit? Vet de i skolan om hur du mår?
När man har en så jobbig livssituation som du har nu, brukar det vara bra att fortsätta med de vanliga rutinerna, som att gå till skolan och träffa kamrater även om det tar emot. Det vanliga livet som man känner väl, kan hjälpa en till att hålla sig uppe.
Men för att du ska orka fungera i skolan behöver du också bli sedd och få stöd där. Jag tycker att du ska vända dig till skolkurator och berätta om din situation. Du behöver få tala med någon om dina tankar och känslor och om hur du har det och skolan behöver veta hur de ska göra för att stödja dig på ett bra sätt.
Gör det nu. Vänta inte.