Kan inte bo hemma längre
Hej, Jag kan inte bo hemma längre men vet inte vart jag sak vända mig. Jag kan inte bo hemma längre för att jag bara bråkar med mina föräldrar hela tiden, jag orkar inte detta mer. vart kan jag vända mig och få hjälp med boende eller något liknande? (Jag är snart 17)

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att du måste ha det väldigt besvärligt när du upplever att du inte längre kan bo hemma. Går det att prata om detta? Tycker dina föräldrar också att det vore bäst att du flyttade? Jag tycker du ska ta upp frågan någon gång när ni inte är arga på varandra och försöka prata med dem om att tillsammans söka hjälp. För jag tänker att det handlar inte bara om att flytta eller inte flytta utan också om hur ni har det tillsammans och kommer att ha det tillsammans. Blir du respekterad? Får du den frihet i tankar och handling som du behöver? Du är ju snart vuxen och myndig. Att flytta kanske är nödvändigt men först kan det vara bra att ni tillsammans, med hjälp utifrån, försöker förstå och förbättra era relationer. Kanske problemen kvarstår mellan er även efter du flyttat?
Eftersom du inte är myndig så är det Socialtjänsten där du bor som du ska vända dig till. De kan hjälpa dig till annat boende men prövar antagligen i första hand hjälpa dig och dina föräldrar att fungera bättre tillsammans. En bra hemsida är KollPåSoc där du kan läsa mer om vad de gör och vad du kan göra. Du kan ringa Socialtjänsten anonymt och höra med dem hur du ska göra.
En annan sak du skulle kunna göra är att skaffa en egen samtalskontakt där du kan prata om de problem du har med dina föräldrar. Det skulle du kunna ta upp med Socialtjänsten eller också ta kontakt med en ungdomsmottagning. Naturligtvis skulle du också kunna prata med din skolkurator och be hen hjälpa dig ta kontakt med Socialtjänsten där du bor.
Lycka till!