Mina föräldrar trycker ner mig
Hej jag heter Wilhelm och mår väldigt dåligg på grund av många olika anledningar. Mina föräldrar är inte dom bästa eftersom jag anser att dom psykiskt och verbalt nedgraderar mig och ”trycker ner” mig. Min mamma kan få mig att må så dåligt att jag vill begå självmord och min pappa börjar nå dit med. Finns det någon anstalt, institution, företag, osv som man kan besöka för att prata om dessa saker med någon. Helst vill jag anmäla mina föräldrar till polisen eller någon annan myndighet men vet inte ifall det dom gör är straffbart. Helst vill jag antingen bara få dom att bättra sitt beteende eller bara att någon auktoritet säger till dom som en varning. Jag vill heller inte sättas i en fosterfamilj då jag inte har tid med allt skolarbete. Tack för er tid.
Wilhelm

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det finns ett enkelt svar på den. Du ska ta kontakt med Socialtjänsten där du bor. De har en lagstadgad skyldighet att hjälpa barn och ungdomar som av olika skäl far illa eller inte mår bra hemma. De kan hjälpa dig på flera sätt beroende på hur din hemsituation ser ut. Det finns en bra hemsida KollPåSoc där du kan läsa vad de gör men också få hjälp hitta tel.nr till Socialtjänsten där du bor. Vad som också är bra är att du kan ringa Socialtjänsten anonymt, om du vill , och höra dig för om hur de kan hjälpa dig och vad de kan göra. Detta kan du alltid göra.
Jag tycker du tar en viktig  fråga för många barn och ungdomar. Var går gränsen mellan vad som är tillåtet och inte tillåtet när det gäller olika former av övergrepp inom familjen? Fysiska övergrepp är lättare att konstatera och de är förbjudna – men vad är det som gäller olika former av psykiska övergrepp? En beskrivning av Psykisk misshandel är att det är återkommande dåligt bemötande i syfte att dominera, kontrollera, kränka, förödmjuka den man utsätter. Detta händer i skolan – mobbning, men också många gånger inom familjen. Det är bra att du reagerar och vill ha hjälp för att få stopp på det. Som med mobbning behöver man oftast hjälp ifrån andra vuxna. Ensam är man i underläge.
Om du skulle vilja prata med någon mer om hur du har det och vad du kan göra kan du ta kontakt med Bris tel.116 111. Andra möjligheter du har är att själv ta kontakt med en ungdomsmottagning eller kanske enklast att du tar kontakt med din skolkurator och diskuterar med hen. Det finns flera möjligheter att prata om situationen men om du känner att du behöver mer handfast hjälp är det Socialtjänsten du ska kontakta.
Lycka till!