Tror jag har depression
Hej
jag tror jag har en depression, jag har ovh mår jättedåligt, får ångest och kan känna att livet ibland inte är värt att leva.
Jag har inte testat mig så, men känner igen symptomen för depression och har testat mig själv lite på olika sidor med exempel osv.
Jag tror inte jag behöver nån speciell djup medicin men skulle bara vata skönt att få bekräftar att jag har depression satt jag inte går runt och tror att det bara är fel på mig eller att jag överdriver.
Tack på förhand
S/y

BUP svarar:
Hej S/y och tack för ditt brev!
Du ställer inte någon egentlig fråga, men jag gör ett försök att skriva ett svar på de funderingar som jag tror du har.
Att känna sig ledsen och nedstämd då och då behöver inte vara ett tecken på depression, precis som du är inne på. Att fundera på livets mening och om det ens är värt att leva vet jag också förekommer hos många, kanske de flesta, någon gång. Inte heller det behöver betyda att man har den kliniska diagnosen Depression.
Att få ångest och känna stark oro är inte heller ovanligt. Jag tror även där att de flesta människor har känt det en eller annan gång under sitt liv.
Vi människor är också olika rustade för att hantera svåra/starka känslor. Ofta utifrån hur stresskänsliga vi är. Förmågan att tåla stress kan variera. Det är mycket som påverkar vår känslighet för det. Hur vi lever, om vi trivs med jobbet, om vi har betydelsefulla relationer med andra och så vidare.
Man kan ju tänka sig att en människa som nyss separerat från en partner, förlorat jobbet, eller misslyckats i skolan har sämre förutsättningar att hantera ytterligare påfrestningar, än en som lever under motsatta förhållanden? Är du med?
Det handlar med andra ord mycket om hur du har det i ditt liv. Har du någon att prata med? Finns där någon om du behöver hjälp? Har du vänner och familj som bryr sig om dig och som du trivs med?
Hur ser ditt lidande ut? Eftersom du skriver till oss på BUP så uppfattar åtminstone jag det som att du har jobbiga tankar och känslor som du har svårt att riktigt hantera och stå ut med. Kanske är du utsatt för mycket påfrestningar liknande de jag skrev om här ovan?
Det kan vara en idé att närmare kartlägga hur du mår och - om du behöver det - få stöd och hjälp för att hitta tillbaka till en livssituation som känns OK.
Det går att göra en sådan kartläggning på BUP, men man kan också ringa direkt till en vårdcentral. Jag tycker du ska be en förälder att ringa.
Ibland vill unga att föräldrarna ska hållas utanför och då är Ungdomsmottagningen ett ställe att vända sig till.
Jag vet att många försöker hitta svar på Internet i dag och det kan visst vara bra. Men när det gäller psykisk ohälsa så tycker jag ändå att man ska uppsöka en professionell. Börjar man "googla" sina symtom så finns det risk att man helt plötsligt får för sig att man har en hel radda tillstånd.
Det krävs betydligt större utredning för att fastställa en diagnos.
Om du är bekymrad över hur du mår -  tveka inte att söka stöd. Det lönar sig.
Var rädd om dig.