Våld är aldrig en bra lösning
Jag är en kille på 13 år som nästan alltid spelar med mina kompisar på datorn. På vanliga dagar får jag vara uppe till 20, helger 21 och nu när det är lov så är dett samma tid som helg som räknas. Min mamma är väldigt sträng, hon sa att jag skulle stänga av vid 21 på pricken och om man spelar så går tiden fort och man glömmer bort att titta på klockan. Jag tänkte precis avsluta 9 minuter över 21 då hon kommer upp och börjar gnälla om hur dum/ korkad jag är och hur jag aldrig håller koll på tiden som hon alltid gör när jag missar tiden på 5 minuter, då jag har jättelätt för att bli arg och irriterad på vad folk säger och tycker och jag börjar gräla tillbaka om vad HON gör fel. Då vi båda grälar så blir det bara värre och värre med hur tiden går (pappa sover) tillslut går jag och lägger mig och så går hon iväg. Efter 2-3 minuter  kommer hon tillbaka och skriker på mig då jag skäller: Skulle jag sova eller ska jag fortsätta gräla med dig? Hon kommer då fram till mig och spott gnäller på mig, när hon gjorde det så sa jag lägg av då hon tillslut fick nog av mig och slog till mig 2 gånger do jag självförsvarar mig liggande i sängen så sparkar jag tillbaka, och så fortsatte det så ett tag. Jag vet inte vad jag ska göra och jag gråter mig tillsömns om kvällarna. Då jag VET att det jag gör är fel och att jag gör tillbaka men det är för långt att använda våld och som hon säger: Våld är aldrig en bra lösning. . .
Bebis tider

BUP svarar:
Hej
Först när jag började läsa ditt brev tänkte jag att när du stänger av din dator är väl någon du och dina föräldrar får försöka enas runt. Det kan väl inte vi på BUP ha någon åsikt om men sen fortsatte jag att läsa och blev både ledsen och upprörd. Att vara sträng i sin uppfostran är en sak men att använda våld. Det är så fel det bara kan bli.
Våld är ju helt oacceptabelt. Nu undrar jag om du känner dig trygg hemma och hur ofta och hur våldsamt det blir när du och din mammas grälar. Att leva i en hemmiljö där det kan bli våldsamt är påfrestande. Om det finns en spänning och en laddning som kan explodera när som helst är det jobbigt. Hur jobbigt som helst.
Vad tufft du har det. Jag förstår verkligen att du påverkas av detta och reagerar med att tårarna kommer på din kudde
Väldigt klokt och insiktsfullt av dig att veta när du gör fel. Att försvara sig är en naturlig instinkt. Självklart känns det inte bra att sparka tillbaka men det är din mamma som skulle behöva göra på ett annat sätt. Ansvaret för att en bråk inte ska öka i intensitet och gå från lite tjafs till våld lägger jag på de vuxna i ditt fall dina föräldrar. Har man svårt att hantera sitt humör och sin aggressivitet måste man arbeta med detta.
Vad gör din pappa när det blir konflikter. Han kan ju inte sova varje gång ni bråkar. Kan han lugna ner situationen eller väljer han att hålla sig undan? Är det möjligt att prata med din pappa om konflikterna för han måste väl vara medveten om att de förekommer eller hur är det med det?
Funderar på vilket stöd du skulle behöva och må bra av att få när det känns jobbigt. Finns det någon som vet om hur du har det som du kan prata med? Din skolkurator till exempel skulle du kunna prata med han eller henne. Det är ett alternativ, ett annat som du säkert känner till är BRIS. Dom är vana att prata och att chatta med barn och ungdomar. Där kan du få stöd när du känner dig ledsen.
Lycka till och tack för ditt brev.