Jobbigt att äta tre mål om dagen
Hej BUP, jag har en fråga och hoppas att ni kan svara på den. Det är så att jag tycker de är lite jobbigt att äta tre mål per dag och blir fort mätt. Nu är de så att jag ska iväg med min klass i fem dagar. Jag börjar bli lite orolig för de då jag inte kan äta frukost (får inte i mig de). Är rädd att mina klasskompisar kommer tvinga i mig de och jag kommer inte ära så mycket av de andra så känns som att dem typ kommer tjata på mig och tvinga i mig mat eller säga till lärarna. Sedan kommer de även bli jobbigt då jag inte kan väga mig varje dag, funderar på att ta med vågen men är rädd att de andra ser den och tror att jag har en ätstörning (har inte de). Hur kan jag förbereda mig ifall de frågar, kan inte vara ärlig och säga att de är jobbigt att äta.
Tack för att ni finns :)
Apan

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du oroar dig för hur det ska bli med ätandet när du är bortrest med klassen. Jag tänker att det inte är säkert att det blir så stort problem som du tror - de andra kanske inte har så stort fokus på hur mycket du äter. (Ofta har ju människor fullt upp med sig själva). Annars tycker jag att du ska säga som det är, att du helt enkelt fort blir mätt, och att du inte har lust att diskutera det.
Människor har olika aptit. En del känner sig nästan alltid hungriga, medan andra tycker att det är svårt att äta några större mängder. Delvis beror det nog på arv, men man kan också ha vant sig vid att inte äta så mycket och därför inte känner så mycket hungerkänslor. Att inte ha så stor aptit just på morgonen är nog ganska vanligt.
Men en sak i ditt brev gör mig lite fundersam: kan du inte vara utan vågen i fem dagar? Det låter inget vidare. Är det för att du trots allt är rädd för att gå upp i vikt? I så fall är det ju något i ditt förhållande till mat och kroppen som inte är riktigt bra för dig. Jag kan tänka mig att dina klasskamrater skulle bli oroade om du tog med en våg på resan. En våg är ju trots allt ganska stor att släpa på.
Jag tänker att du kanske trots allt borde resonera lite med någon om din aptit och ditt förhållande till mat och vikt. Du skulle kunna börja med att prata med skolsköterskan på din skola. Eller så kan du vända dig till Ungdomsmottagningen på din ort.
Lycka till, och ta väl hand om dig!