Ångest över att aldrig göra något rätt
Hej
Jag mår dåligt o har gjort det i snart två år men känner mig inte bekväm med att berätta för någon. Dessutom känns det bara som att jag överdriver mina "problem".
Det känns som att jag inte har några vänner som faktiskt bryr sig om mig förutom 1. Jag har ingen jag känner mig riktigt bekväm med att prata med.
Jag hade fler vänner  förut men har tappat kontakten med dem, och varje gång jag träffar någon ny känns det som att jag sumpar mina chanser att lära känna dem eftersom jag även tror att jag har social ångest.
Jag får så mycket ångest av att jag aldrig kan görag något rätt och alltid förstör för mig själv.
Jag har en bild i mitt huvud över hur jag önskar att mitt liv såg ut men att mitt liv inte är på det viset ger mig såååå mycket ångest. Känns som att jag kommer vara ensam hela livet, orkar inte med att leva med ångesten jag får över att veta att det är mitt eget fel att jag inte har någon
Ingen

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter verkligen som om du har det jättejobbigt! Jag tror inte alls att du överdriver. Att känna sig så ensam som du verkar göra är inte lätt. Du verkar dessutom klandra dig själv för att du inte mår bra - försök sluta med det! När man har ångest är det lätt att fastna i "onda cirklar" i sitt tänkande - som tanken att du förstör för dig själv och aldrig kan göra något rätt. Detta är bara tankar, inte sanningen. Men när man mår som sämst upplever man ofta sina egna negativa tankar som objektiva och sanna.
Du skriver att du inte känner dig bekväm med att berätta för någon hur du mår. Det är en vanlig känsla, men jag tror att du verkligen skulle behöva prata om det här. Skulle det vara lättare att börja med att ha kontakt med någon via chatt eller telefon än ansikte mot ansikte? Hos organisationen Tjejzonen kan man få stöd av "storasystrar" på detta sätt.
Föreningen Tilia arbetar med ungas psykiska hälsa och ger också stöd via nätet.
Annars är Ungdomsmottagningarna vana att träffa ungdomar som inte mår bra, och har förståelse för hur svårt det kan vara att prata.
Ta väl hand om dig själv i övrigt. Försök få tillräckligt med sömn, äta bra och röra på dig ibland även om det inte alltid är så lätt. Det är slitsamt att må dåligt och om man tar hand om kroppen så mår också psyket bättre.
Tänk på att det inte alltid kommer att kännas som det gör just nu!
(Här nedan har jag lagt lite information om ångest, hjälp via nätet och telefon, samt frågor till oss som andra ställt. Läs gärna!)