Är jag undernärd?
Jag är rädd (ej tillräckligt för fobi) för att dricka, så fort jag inte är hemma. Liksom dricka vatten, läsk eller saft. Finns det fler med detta bekymret?
Jag äter heller inte mycket så fort jag är utanför hemmet.
Jag har läst på tjejjouren och...jag väger mindre än en 11 åring. Jag är 13 och väger XX kg, de flesta i min klass väger 60kg. Är jag undernärd?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vem har du pratat med för att komma fram till att din rädsla inte är tillräcklig för att vara en fobi. Det kan vara en korrekt bedömning men jag blev bara nyfiken. Du skriver att du är rädd. Rädd för vad då? Viktigt att ta reda på hur mycket din rädsla påverkar dig i din vardag. Om du till exempel väljer bort att äta i skolmatsalen och hoppar över andra måltider och inte får i dig tillräckligt mycket vätska är detta ett bekymmer. Du behöver näring för att orka med din skoldag och dina fritidsintressen. Om du tycker att det blivit svårare att äta tillsammans med andra är det viktigt att du berättar det för dina föräldrar så får ni diskutera hur ni går vidare.
Du ställer två frågor till oss. -Är det fler som har liknande bekymmer och utifrån din längd och vikt är du undernärd? Den sista frågan kan och kommer jag inte besvara. Frågan är superviktig men jag hänvisar dig till din skolsköterska eller din vårdcentral om du har funderingar kring din vikt. Om det är vanligt att tycka att det är svårt att äta och dricka tillsammans med andra är svaret att det är vanligt.
Har inte dina föräldrar, kamrater eller släktingar sett att du inte äter och dricker lika mycket borta som hemma. Om du känner att det är svårt att prata med dina föräldrar om detta måste du vända dig till någon annan vuxen med ditt problem.
Det som gjorde mig intresserad och det jag vill fokusera på är att du skriver att du har lättare att äta och dricka hemma än när du är utanför hemmet. Vad är skillnaden på hemma och borta. Ett självklart svar kanske. I skolans matsal, på ett kalas eller på restaurang är det fler personer som äter tillsammans än vid ditt köksbord hemma. Om man är rädd för att göra bort sig är den rädslan oftast större i mer offentliga sammanhang. Fler som tittar om jag skulle råka tappa en tallrik eller välta ett glas.  Jag tar din rädsla på största allvar men vill ändå berätta att min erfarenhet är att de flesta skulle inte bry sig om du tappade något. De skulle fortsätta att äta sin lunch eller sin tårta. Du skulle säkert få hjälp att plocka upp skärvorna och allt skulle återgå till det normala igen. Det finns naturligtvis hur mycket som helst man kan vara rädd för men jag tog bara ett exempel runt att göra bort sig.
Frågan som jag återkommer till är hur mycket påverkar detta din vardag. Om det skulle visa sig vara en fobi finns det bra behandling för detta. Om du låter bli att dricka och äta utifrån att du fundera på din vikt och utseende behöver du hjälp med detta.
Lycka till!