Äter fel sorts mat
Jag brukar äta mycket av ”fel” sort och sedan kräkas upp det. Jag har nu efter ca 1-2 månader börjat så sår inuti munnen och bredvid mungiporna har det kommit nästan som skrapsår men inget blod utan bara rött och irriterat. Är detta pga av att jag kräks eller är det något annat?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen på tiden att det börjar ringa varningsklockor hos dig. Det du håller på med inte bara har obehagliga konsekvenser med sår i matsmältningskanalen (mun, matstrupe, mage). Jag vill inte skrämma upp dig och överdriva någonting men faktum är att ständiga kräkningar kan leda till livshotande tillstånd. Hela din ämnesomsättning rubbas och en del livsviktiga organ kan börja svikta. Därför är det den typen av ätstörning som heter bulimi - när man äter mängder och sedan kräks man upp allt - lika livsvarig som anorexi som innebär att man svälter sig.
Det är inte någon diagnos jag ställer här. Jag vet inte om dina osunda matvanor häger ihop med den typiska bilden av att inte trivas med sin kropp eller om du får ångest av att du äter osunt (mycket fett eller sött). Det jag vet utifrån ditt mejl är att du är på väg att fara mycket mycket illa och du riskerar att bli riktigt sjuk rent fysiskt.
Därför vill jag här dundra till: du måste söka hjälp omedelbart och sluta med att provocera fram kräkningar. Såren i och runt din munhåla är allvarliga signaler.
Jag föreslår att du direkt vänder dig till vårdcentralen. Först och främst måste man undersöka om såren är en följd av dina kräkningar eller om det finns någon annan orsak till till dem (till exempel någon infektion, virus och liknande). Det är oerhört viktigt att du är uppriktig om dina kräkningar, att du inte förtiger vad du utsätter dig för. Du behöver inte skämmas, du är inte ensam om dessa problem. Men läkaren kan göra rätt bedömning enbart om du berättar hur det är.  Även om det också finns någon infektion etc bakom symtomen är det fortfarande och oberoende av det ett allvarligt  och livshotande problem att du regelbundet kräks.
Efter en sådan undersökning kan man resonera kring vilken sorts behandling du behöver. Till exempel hur mycket är du upptagen med ditt utseende och din kroppssvikt? Hur mycket ångest bär du på av att du inte kan "motstå frestelsen" och äter ohälsosamt. Det är mögligt att du i första hand behöver hjälp av en dietist för att kunna lägga upp sund kost. Men det är också möjligt att du behöver psykologisk hjälp för din upptagenhet med mat och kroppsvikt.  Läkaren som undersöker dig ska ge dig vidare hänvisning eller remis utifrån vad ni kommer fram till.
Förhala inte det nu! Ta det på allvar och boka tid på vårdcentralen utan dröjsmål!