Polisdrömmar och ADD?
Hej!
När jag gick på lågstadiet blev jag diagnosticerad med ADD. Jag slarvade dock med medicineringen och slutade med den ganska fort. Jag är idag 17 år och drömmer om att bli polis. Men eftersom jag har ADD så får jag inte söka utbildningen. Så jag undrar om jag kan göra en ny utredning och i så fall hur jag går till väga. Det har ju gått så många år sedan jag fick diagnosen och jag känner inte att den stämmer in på mig speciellt bra längre.
Polisdrömmar

BUP svarar:
Hej
Det var nytt för mig att polishögskolan ändrat sina intagningskriterier. Jag tycker att du ska kämpa för att få göra en ny eller kompletterande utredning.
Jag blir alltid glad att höra när något barn eller ungdom har en dröm och vill något med sina liv. Jag hoppas att dina drömmar går i uppfyllelse.
Du frågar hur du ska gå till väga. Det du behöver ta reda på är var utredningen gjordes. Om du inte kommer ihåg vet säkert dina föräldrar det. Om utlåtandet finns sparat i någon låda är det en bra hjälp. Där står det datum, när och vem som gjort den och var den gjordes. Det du eller dina föräldrar behöver göra är att ta kontakt med det ställe där utredningen gjordes och ställa frågan om det är möjligt att göra en ny kompletterande utredning. Om det inte är möjligt får dom hänvisa dig vidare.
Det kan säkert bli några turer och lite väntan men ge inte upp.
Det vore naturligtvis bra om dina föräldrar delar din uppfattning att diagnosen inte längre är aktuell och att de stöttar dig i att gå vidare med detta men du närmar dig din 18-års dag och är på väg att bli myndig. Då kan du på egen hand be om en ny utredning.
Vem du ska vända dit till och hur detta är organiserat just där du bor vet jag inte så mitt svar till dig blir inte så detaljerat. Om du fortfarande går i skolan kanske din studie- och yrkesvägledare eller skolkuratorn ge dig tips eller hjälpa dig.
Nu kan jag ju naturligtvis inte veta om diagnosen är korrekt eller aktuell fortfarande. Det viktigaste är att du får svar på din fråga. Kan gå vidare och förhoppningsvis  studera och söka till polisutbildningen eller om du måste bearbeta besvikelsen och försöka tänka nytt.
Börja med att hitta utlåtandet och jag hoppas din polisdröm blir verklighet.