Vill få hjälp men vet inte av vem
Hej, jag mår inte så bra. Jag har vid några gånger skadat mig själv. Jag vill få hjälp men vet inte av vem.
Jag har läst överallt att man ska prata med någon man litar på och jag pratade därför med en lärare på skolan, hon tog upp det med rektorn och alla lärare på skolan, även med klasskompisar jag tog upp när jag förklarade Carl-Göran jag mår dåligt.
Jag har även försökt att prata med skolkuratorn men hon bryr sig inte ens, hon säger bara att de som utsätter mig för kränkningar och mobbning har rätt.
vad ska jag göra?
Sara

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter som du pratat med många om att du behöver hjälp men det blir inte bra. Det låter konstigt att din skolkurator skulle tycka det är rätt att du utsätts för kränkningar och mobbning. Det kan aldrig vara rätt och skolan har en skyldighet att motverka mobbning och hjälpa dig eftersom du är utsatt.
Så vad ska du göra? Jag tror det vore bra om du kunde få något vuxet stöd. Känner dina föräldrar till vad som händer och kan de hjälpa dig eller i varje fall lyssna på dig och stödja dig? Eller om du inte vill eller kan prata med dem kanske du känner någon annan vuxen som skulle kunna hjälpa dig? För det som händer i skolan låter inte bra och du verkar ha försökt som man ska göra genom att berätta för lärare och skolkurator.
Jag tycker du ska försöka prata eller chatta med någon om din situation. Du skulle då kunna berätta mer ingående vad som händer i skolan än du kunnat göra här i ett kort brev. Här några förslag.
Du skulle kunna ta kontakt med BRIS.Du kan både ringa eller chatta med en kurator.
Du kan ringa BEO (Barn – och elevombudet) och berätta om din situation i skolan och höra hur du kan få hjälp.
Kanske kan det vara till hjälp att chatta med en ”storasyster” på Tjejzonen. Du kan pröva.
Men det går också att få hjälp utanför skolan.  Nu vet jag inte hur gammal du är men oftast behöver du att dina föräldrar hjälper dig att ta kontakt. Eftersom du självskadar dig och blir mobbad kan ni i första hand ta kontakt med en vårdcentral eller en ungdomsmottagning där du bor.
Hoppas att något tips kan bli till hjälp.
Lycka till!