Boka tid när man är 17 år
Jag skulle vilja boka en tid med er men jag vill helst inte att mina föräldrar får vea något, jag är en tjej på 17 år.
E.J

BUP svarar:
Hej!
Så här har vi tidigare skrivit som svar på en fråga som din:
En del tonåringar tar själva kontakt med oss. Då vill vi oftast ha kontakt med föräldrarna också, men ibland vill inte den unge det. Lagen säger att vi ska göra en bedömning från fall till fall.
Möjligheten att inte kontakta föräldrarna ökar ju äldre tonåringen är och om problemen inte är allvarlig psykisk sjukdom - till exempel depression med risk för självmord.
Om det finns ett starkt motsatsförhållande mellan tonåringen och föräldrarna, och ungdomen på något sätt skulle kunna komma till skada om föräldrarna fick reda på BUP-kontakten, så finns det också möjligheter till sekretess gentemot föräldrar.
Även om föräldrarna vet att deras barn går i behandling på BUP, behöver de inte veta allt som sägs under samtalen. Hur man ska hantera detta brukar ungdom, föräldrar och behandlare göra upp tillsammans.
Du skriver att du "helst" inte vill att dina föräldrar ska veta. Så jag hoppas du prövar ta kontakt med BUP även om de tycker att dina föräldrar ska informeras.
Lycka till!