Ångest, stressad och trött
Hej.
Jag mår inte bra och är orolig för att det ska bli värre. Jag är ständigt trött, alltså hela tiden. Jag har tappat aptiten och äter nästan ingenting. Även fast jag är så trött har jag sömnproblem. Allt detta gör att jag nästan hela tiden känner mig ledsen. Ibland får jag ångestattacker då jag har så mycket ångest att jag känner panik i hela mig. Jag blir extremt stressad i dessa situationer och vet inte vad jag göra av mig själv. Ångest har jag ofta, jag känner att jag slösar tid av mitt liv på att vara ledsen varje dag. Jag trivs varken hemma eller i skolan. Jag vantrivs strakt i min skola och jag har försökt att byta men det gick inte av många skäl. Det har gått så långt att jag får ångest över att en ny dag ska börja och jag ska behöva gå till skolan. Jag har en bra familj. Vi har bra med pengar och bor i ett radhus min mamma, pappa och min lillasyster. Problemet är hemma. Jag får oftast mina ångsetattacker hemma. Jag känner mig inträngd. Det är inget fel på huset i sig men när jag är där väcks gamla minnen tillbaka på när min mamma hade cancer och mådde jättedåligt, jag känner mig nästan förföljd av minerna. Då var min familj i kris och det satte verkligen sina spår. Varje gång jag är j mitt rum känner jag mig ensam, ledsen, trött och uppgiven och jag kan inte tänka klart. Jag har även tappat intsesset för många av de sakerna jag tyckte var kul förut vilket oroar mig jättemycket. Jag har några få vänner jag litar på. Jag har precis blivit sviken av många vänner och de går i min skola därför känner jag att jag har svårt stt släppa in fler. Det känns som att jag bara går och väntar på att allt ska vända, jag kommer inte fram. Allt känns faktiskt helt hopplöst och jag vill tänka positivt men jag klarar det inte. Mina föräldrar känner igen mitt beteende från förut när jag mådde dåligt och de vet att det är värre denna gången. De är såklart oroliga för mig. Jag är rädd att jag påriktigt ska ge upp på livet och det får bara inte hända. Jag har många gånger tänkt på att skada mig själv, jag tänker på det ofta. Jag har aldrig gjort det för att jag inte vill att mina föräldrar ska se eller bli ännu mer oroade. Det som ibland kan få mig att vilja göra något mot mig är att jag känner mig så himla hopplös som bara inte kan vara glad. Varför ska detta hända mig igen liksom?
Ledsen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du beskriver verkligen hur tungt allt känns just nu, som du inte hittar någon väg ut ur.
Din mamma har varit sjuk i cancer och det, säger du, har verkligen satt sina spår i familjen. Familjen har varit och kanske fortfarande är i kris. Är det anledningen till att du känner dig så här?
Du säger att minnena från hur det var nästan förföljer dig. Har du kunnat tala med någon om hur det varit för dig under den här jobbiga tiden? Det kanske har varit svårt att tala med någon inom familjen eftersom alla säkert varit rädda och ångestfyllda.
Ofta kan det vara så att medan en förälder är sjuk så håller man som barn ihop sig själv och försöker att inte känna efter. Reaktionen på den svåra situationen kan istället komma efteråt när föräldern mår bättre.
Jag tycker absolut att du ska vända dig till någon att tala med om hur du mår, både om hur det är hemma och hur det är i skolan. Det är naturligt att du reagerar som du gör och när du talar med någon kan du få hjälp att se hur dina känslor hänger ihop med hur du har det och har haft det.
Att du inte äter och har svårt att sova bidrar förstås också mycket till att du är trött och inte mår bra.
Ibland måste man ta hjälp av någon för att komma ur en svår situation. Det låter som du tänker om dig själv att du är hopplös och till besvär som mår så här. Försök att inte tänka så. Du har varit i en krissituation som du behöver hjälp att ta dig ur. Det är inte alls konstigt.
Försök tala med dina föräldrar om hur du mår. De kan då kontakta BUP. Du kan också själv ringa dit men dina föräldrar behöver vara delaktiga i kontakten där.
Om du verkligen tycker det är för svårt att tala med dina föräldrar, kan du vända dig till skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!