Mår jättedåligt men vågar inte prata med någon
Hej bup! Jag mår JÄTTE dåligt har självskadebeteende och har många gånger tänkt på hur skönt det skulle vara att bara dö. Jag är absolut inte nöjd med min kropp eller utseende. Jag kollade på umo på typ punkter som nån med depression känner igen och jag kände igen mig själv i nästan alla punkter. Jag vill söka hjälp för vill inte må dåligt längre har gjort det i cirka 2 år
Alla säger alltid att man ska prata med en vuxen man litar på men har ingen vuxen jag litar på förutom mina föreldrar och vill inte att dom ska få veta något om att jag mår dåligt eller skadar mig själv.
snälla hjälp!

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Du beskriver att du mått dåligt i flera år nu och saker som du tycker att du mår dåligt över som ditt utseende t.ex. Du har ju också kolla upp på UMO:s hemsida och då kunnat få bekräftelse på hur du känner dig. Att du är nedstämd, ledsen och har ångest. När du kollade på UMO:s hemsida så förstod du nog också att du inte är ensam om att känna som du gör och att man inte måste känna så. Att det finns hjälp att få.
Du säger att du litar på dina föräldrar men beskriver också att du inte vill belasta dem med hur du mår. Kanske är det så att de skull uppskatta att få veta hur du känner dig så att de kan få en möjlighet att vara till hjälp för dig. Jag tycker nog att du skall göra ett försök att prata med dem och då kanske ni tillsammans kan bestämma er för att kontakta er BUP-mottagning.
Det kanske är så att du kan upptäcka att det kan finnas fler vuxna som du kan lita lite på och som kan vara till hjälp för dig. Du beskriver allvarliga och viktiga bekymmer och jag vet att det finns hjälp att få om du vågar pröva. För som jag sa man måste inte känna som du gör.
Lycka till!