Berätta om självskada och självmordstankar
Vad händer efter man har berättat om sina självmordstankar och självskadebeteende? Hur arbetar man med problemen?
Kommer ni att kontakta mina föräldrar? Eller kommer man kunna arbeta med problemen utan att dem vet om det?
Kommer det göra någon skillnad om jag ber min psykolog att inte nämna det för dem?
Jag skadar mig när jag är arg. Gör det någon skillnad än om jag skadat mig när jag var ledsen? Finns det på något sätt jag kan prata utan att mina föräldrar får veta?
M

BUP svarar:
Hej!
Du ställer flera viktiga och svåra frågor som jag tror att många unga människor funderar över. Det finna inget helt entydigt svar på frågan hur man arbetar med sådana frågor och om dina föräldrar kommer att kontaktas. Jag tror dock att du får börja med att träffa någon där ni tillsammans försöker kartlägga och förstå dina svårigheter och hur de kan förstås.
Sen kan man nog tänka sig att du kommer att fortsätta att prata med den personen utifrån vad ni kommit fram till. Kanske är det så att du kommer att få träffa en doktor för att undersöka och diskutera om du skulle ha nytta av någon medicin.
Du beskriver också att du har självmordstankar och att du självskadar dig. Du undrar om det är nån skillnad på om du självskadar dig när du är arg eller när du är ledsen. Det är svårt för mig att säga något precist om dig men det brukar kunna vara så att det kan vara på flera sätt samtidigt och kanske är det så för dig också att det är lite samma saker som gör dig arg och som gör dig ledsen och som sen gör att du självskadar dig.
När man har det som du har det brukar det betyda att föräldrarna kontaktas. Jag vet inte varför du är osäker på om att föräldrarna skall kontaktas. Kanske beror det på att du är orolig för att du belastar dem för mycket? Att de inte orkar med dig om de får höra om hur du har det? Att de skall bli arga på dig? Kanske är det så att de vill veta hur du mår och hur du har det. Om de blir ledsna och oroliga betyder kanske nödvändigtvis inte att de inte kan vara till stöd för dig. Om du kommer till BUP så kan du också få hjälp med att prata med dina föräldrar. Jag tycker att du skall göra ett försök och berätta och prata.
Lycka till!