Tycker jag är så fruktansvärt ful
Hej!
Vågar inte ta hjälp i verkliga livet, dels för att jag inte vill uppfattas som ytlig men också eftersom det känns som att verkligen ingen förstår mig. Jag har extrema störningar när det gäller mitt utseende. Jag mår extremt dåligt och detta tar upp all min tid i vardagen. Jag tycker att det är fruktansvårt svårt och jobbigt att visa mig offentligt och även bland mina vänner och min familj, just eftersom jag tycker att jag är så fruktansvärt ful. Det som jag tycker är allra värst är att vara på idrotten i skolan, att vara i matsalen, att vara lättklädd, att vara osminkad hemma, att någon tar kort på mig, att plugga (går inte för tänker endast på mitt utseende och tvångsfotar mig själv i de vinklar jag är med bekväm i), att prata med folk (pga att min mun är liten och osymmetrisk), jag klarar inte ens av att kolla mig själv i spegeln helt avslappnad utan tvångsspeglar mig hela tiden och posar och sträcker på mig så att jag ska kunna försöka gömma faktumet att mitt utseende är på just det sättet. Detta begränsar mig, hela tiden, varje dag. Jag FÖRSÖKER allt jag kan för att ändra på mitt utseende samt att acceptera hur jag ser ut men det går inte. Det känns så hopplöst och jag känner mig så fängslad i min kropp och av hela min existens. Jag isolerar mig själv, lägger ned ca 4 h på att fixa mig varje dag, tvångsspeglar och tvångsfotar mig själv och oavsett vad jag gör så kan jag inte sluta tänka på hur jag ser ut. De största problemen med min kropp är mitt ansikte i profil, min näsa, min midja (samt korta överkropp), mina bröst och mina breda knän. Mina föräldrar kommer aldrig förstå, mina vänner förstår inte. Jag vill verkligen inte söka hjälp, trots att jag vet att jag behöver då detta begränsar mig och får mig att må så dåligt att jag inte klarar av min vardag längre. Snälla hjälp mig och ge mig tips på vad som finns att göra.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. De problem du beskriver är inte så ovanliga och naturligtvis kan man ha det i olika omfattning. Många stör sig lätt på någon del av sin kropp eller sitt utseende och det kan upplevas som ett större eller mindre problem men behöver kanske varken påverka självkänsla eller vardagslivet. Men om man som du blir helt fixerad av sitt utseende så att det upptar all tid och mår väldigt dåligt då ska man nog söka hjälp. Det du beskriver är redan ett jätteproblem för dig  eftersom det gör ditt liv  så tvångsmässigt och begränsat.
Jag tycker absolut du ska kontakt med BUP och då kan de dels utreda dina problem och dels kan du få hjälp. Jag tror det här är något som är svårt att klara av själv. Sök hjälp nu så kommer ditt liv bli lite enklare och du kommer må bättre. Du kommer absolut inte att betraktas som ytlig och du kommer bli förstådd för det är en hel del ungdomar som har detta väldigt besvärliga problem.
Lycka till!