Får allt mer ångest
Hej! jag är en tjej på snart 14 år och har under hösten mått jätte dåligt! Allt började nu när vi började 7:an då min allra bästa vän inte var min vän enligt henne, hon hittade andra att va med och fick mig att må allmänt dåligt. Sen dess har det bara gått nedför, jag har mått dåligt i snart några månader men på sista tiden har jag inte vetat vart jag ska ta vägen. Jag får allt mer ångest, nästan varje dag. Jag äter och sover mindre, vilket gör att det går sämre i skolan, jag har väldigt bra betyg men har ändå en enorm press när det kommer till en liten läxa i engelskan till exempel. Jag har försökt prata med mamma å hon säger att hon förstår men samtidigt säger hon bara "jag har varigt med om exakt samma sak" också är det inget mer med det. Det känns som om jag behöver en paus från allt, SPECIELLT skolan, varför just skolan vet jag inte.
Jag mår skit rent utsagt, men vill inte dö. Jag har haft tanken nån gång men den har slutat i dödsångest så döden är nog inget aktuellt just nu. Men vill samtidigt inte må såhär dåligt,  jag vill vara glad och må bra då jag också känner att jag slösar bort mitt liv å att vara ledsen.
Så min fråga är..
Vart "klassas" min psykiska (o)hälsa?
Signe

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tror att du behöver prata lite mer om hur du idag tänker och känner kring att din bästa vän valde bort dig. Det kan sätta igång en massa frågor om varför hon gjorde det? Det är lätt att ifrågasätta sig själv och känna sig mindre värd. Jag vet inte riktigt vad du tänker men på slutet av ditt brev skriver du att du slösar bort din tid på att vara ledsen. Kanske är du ledsen för att din vän inte längre finns med dig som förut eller kanske hatar du henne för att hon gjorde dig illa?
Jag vet inte men det är nog bra att du träffar någon du kan prata med om detta. Kanske kan du försöka med din mamma igen?  Eller också kanske du kan prata med skolkuratorn eftersom du har en del tankar om att ta paus. Jag tror inte det är någon bra idé. Det brukar inte lösa problem att vara hemma och undvika dem. Men kanske kan du fundera på om varför det blir så  jobbigt i skolan? Kanske blir du påmind om sådant du inte längre vill tänka på?
Ibland blir man av med sin ledsenhet fortare om man får känna sig ledsen ett tag än om man försöker bli av med den så fort som möjligt. Men jag tror att all ledsenhet och sorg som man kan känna efter en förlust av en vän den tar till slut slut och du kommer att må bra igen som du gjorde innan du blev lämnad.