Kan det vara borderline?
hej.
jag är 15 år, har autism och emotionella problem (tror jag?)
-blir otroligt arg, ledsen & besviken då jag inte får svar av vänner genom sms
-får lusten att bara skära upp mina armar och dö^
-är så rädd att bli ensam
-men efter en stund av dessa känslor så bara blir allting bättre och jag vill inte ta livet av mig
-mitt humör ändras så snabbt hela tiden och det stör mig
kan detta vara borderline? och ska jag ta upp det med min psykolog? eller är det bara vuxna människor som kan ha borderline?
ursäkta denna röriga ''text''.. är inte den bästa på att få ut det jag har i huvudet.
cryp

BUP svarar:
Hej!
Om du går hos en psykolog är det bästa att du också ställer dina frågor till hen som ju känner dig bättre än vi. Men något ska jag försöka svara.
Du skriver att dina känslor är starka och svänger lätt och att du är rädd att bli ensam. Du undrar om du har borderline.
Borderline är en diagnos som är svår att ställa på den som ännu inte är vuxen och som därför inte brukar användas på ungdomar i din ålder.
När man har autism – jag förstod inte om du har en sådan diagnos eller om du tror det – har man ofta svårt att reglera sina känslor. Man kan tex snabbt bli väldigt arg istället för litet irriterad och känslan kan försvinna fort eller sitta kvar för länge istället för att klinga av mer stegvis.
Om du har en autismdiagnos så kan det förklara dina känslosvängningar. Men det kan också finnas andra orsaker.
Många med autism brukar ha svårt i relationer med jämnåriga. Det är då inte konstigt att man är rädd för att bli ensam.
Men för att få ett svar på dina frågor som passar just dig, ska du ställa dem till din psykolog som känner dig bättre!
Lycka till!