Hur ska jag sluta skära mig?
Jag skär mig själv med en rakhyvel och jag vet inte hur jag ska kunna sluta innan någon ser det jag har skurit upp hela bena!! Vad ska jag göra??

BUP svarar:
Hej!
Du ska berätta om det här för någon och på så sätt få hjälp att sluta. Det kan annars vara svårt att få stopp på detta själv. Ofta skär man sig för att få utlopp för något, som svåra känslor man inte hittar andra sätt att uttrycka.
En sak du skulle kunna göra själv är att lägga rakhyveln på ett ställe där den är mer besvärlig att komma åt. Det kan hjälpa till att hejda impulsen att skära dig.
Vet dina föräldrar om att du skär dig? Om du kan berätta för dem kan de kanske hjälpa dig att få bra hjälp.
Annars kan du vända dig till skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun.
SHEDO är annars ett bra ställe där du kan få kunskap och stöd online.
Gå inte ensam med detta!