Ingen i familjen klarar av mina utbrott
Ingen i min familj klarar av mina utbrott dom skriker på mig och felbehandlar mig hela tiden dom låser in mig om jag är för arg och jag är hemma ensam alltid, mina föräldrar har aldrig tid till mig och ingen bryr sig om mig blir typ mobbad i min familj vad ska man göra? Har mer problem men vill ej ta upp det här

BUP svarar:
Hej!
Det låter inte bra att dina föräldrar låser in dig eller att du är mycket ensam hemma. Du skriver inte varför du blir så arg eller om ni i er familj fått någon hjälp med konflikterna hemma. Bråkar alla hemma så att det är ett argt klimat eller har du själv egna svårigheter med att hantera ilska? Blir du arg också i skolan?
Du ska inte känna dig mobbad hemma. Oavsett av vilken anledning det blir bråk verkar det som om ni behöver stöd av någon utanför familjen.
När det blir mycket bråk i en familj, så att barn inte får det stöd de behöver, ska man vända sig till socialtjänsten. De kan hjälpa familjen att hitta andra och bättre sätt att lösa konflikter och underlätta att konflikter inte uppstår. Det kan kanske låta obehagligt att vända sig till socialtjänsten men den är till för att hjälpa och kan göra det också. Du kan själv läsa mer om vad socialtjänsten gör i koll på soc.
Om du har svårt med din egen ilska ska ni vända er till BUP som också kan ge dina föräldrar stöd i hur de ska bemöta dig på ett sätt som blir till hjälp för dig.
Förstås kan det vara svårt för dig att veta vad som är vad i det här. Därför tycker jag att du allra först ska gå in på BRIS hemsida. Där kan du boka telefontid med en kurator och förklara situationen bättre än vad som är möjligt i ett kort brev till oss och få hjälp med hur du ska gå vidare. I telefonsamtalet med BRIS kan du vara anonym. Du har också möjlighet att diskutera de andra problem du inte ville ta upp med oss.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun eller skolkurator.
Lycka till!