Ingen respekterar min identitet
Hej, jag känner mig så otroligt utmattad och orkar verkligen inte med något mera.
Mina anti-depressiva funkar inte, ingen verkar respektera min identiter som hbtqiap person, jag är så paranoid och jag har börjat se saker i ögonvrån mycket mer än vanligt. Jag är så otroligt utmattad, allt kändes lättande efter jag skadade mig själv men inte ens det hjälper längre.
Psykolog hjälper inte, mina föräldrar förstår ingenting och min ända vän är inte deprimerad så han skulle aldrig kunna förstå.
Det känns bara som om det skulle vara mycket bättre för alla om jag inte fanns alls. Jag förstör bara allt. Jag orkar inte mera.
B

BUP svarar:
Hej
Du verkar ha det tufft just nu. För det första vill jag skriva att det vore inte bättre om du inte fanns och jag tror inte att du bara förstör.
Jag får känslan av att du är rätt så ensam, att det finns få som just nu kan ge dig stöd och acceptans för den du är som du behöver. Du tvivlar till och med på om din enda vän skulle kunna förstå dig.
Bra att du skrev till oss så kan vi vägleda dig vidare och ge dig några råd på vägen.
Du skulle behöva någon att samtala med och bolla dina tankar med, få hjälp att sortera i allt och att hitta ett sätt att kunna slappna av. Att ständigt se saker i ögonvrån, se sig över axeln måste vara jobbigt och ansträngande. Inte konstigt att du skriver att du känner dig utmattad. Det förstår jag verkligen.
Först tänkte jag tipsa om en hemsida som du säkert redan känner till som jag tycker är bra, transformering.se. Där finns det stöd och samtalsgrupper man kan vara med i och kunniga personer som är vana med att möta personer med liknande historier som du har. Ungdomar som är ledsna över att föräldrar och samhälle inte förstår och hänger med i allt nytt. Du kanske skulle om inte idag men på sikt kunna tipsa dina föräldrar om hemsidan.
Du skriver att dina föräldrar inte förstår dig. Handlar det om att du känner att de inte respekterar dig som hbtq person eller handlar det om något annat. Jag tror att du skulle behöva hjälp av någon utanför familjen att prata med dina föräldrar om din hbtq identitet. Hur du vill bli bemött och hur ni ska närma er varandra. Det är också viktigt att du får lyssna på vad dina föräldrar upplever som problematiskt. Då menar jag inte att du ska ändra på dig utan dessa samtal ska förhoppningsvis öka förståelsen, att du skulle få insyn i hur dina föräldrar tänker. De kanske finns en omsorg och omtanke bakom allt fast du inte känner det så just nu.
Om du har ju en psykologkontakt är det möjligt att få hjälp av han eller henne runt detta?Att ni bokar några in några familjesamtal. Din läkarkontakt behöver väl också få reda på att du inte tycker att din medicin hjälper dig. Annars kanske du kan ta kontakt med en ungdomsmottagning?
Lycka till och jag hoppas att du får orken tillbaka och fick några tips som du gillade.