Är det normalt att göra sig själv illa
Frustrationsattacker. Existerar det?
Hej BUP. I flera månader har jag drabbats av vad jag kallar "frustrationsattacker" Tillfällen frustrationen tar över och jag bara inte vet vart jag ska ta vägen. Det är kopplat till starka känslor såklart. När det händer vet jag som sagt inte vart jag ska ta vägen. Det känns som att jag måste göra något men jag vet inte vad. Det brukar sluta med att jag river och slår mig själv och försöker hitta något som jag kan göra mig illa med samtidigt som jag typ gråter. Efter några minuter lugnar jag ner mig och sedan är det över som att inget hänt. Är det här normalt?
Tack på förhand

BUP svarar:
Hej
Jag tycker att det var ett väldigt bra beskrivande ord du kommit på att använda dig av. Frustrationsattacker, ett häftigt kraftfullt ord. Att känna frustration gör vi nog alla ibland men för dig handlar det om att hitta bra sätt att ta hand om alla känslor som bubblar eller kanske exploderar inne i dig. Du är inne på rätt spår. Det handlar självklart om känslor.
Du skriver att du har drabbats av dessa attacker i några månaders tid, du har säkert försökt att hitta bra strategier på egen hand men inte lyckats fullt ut. Alla gånger detta hänt har det väl inte behövt gått så långt att du rivit eller slagit dig själv. Jag hoppas innerligt att det inte är så. Om du lyckats dämpa frustrationen är detta ett bevis på att du ibland har lyckats kontrollera dig lite bättre. Vilket är hur bra som helst.
Har du berättat för dina föräldrar eller någon annan vuxen om ditt problem att hantera kraftfulla känslor och att du inte vet vad du ska göra för att kontrollera dessa.
Skulle utöver att prata med dina föräldrar hänvisa dig till din skolkurator eller ungdomsmottagningen. Du kan gå in på deras hemsida och läsa mer UMO
Det du skulle kunna börja med innan du tar nästa steg i att söka hjälp är att fundera på när du känner stark frustration. Går det att se ett mönster. Vilken tid på dygnet kommer de starka känslorna fram. Är det efter en lång jobbig skoldag, eller då du ätit dåligt, är trött eller är det någon speciell person som irriterar dig.
Fundera på situationer eller mönster.
Du frågar om detta är normalt. Jag tycker att det är högst normalt att känna en mängd känslor, att vara frustrerad är normalt. Att tycka att det är svårt att hantera alla dessa känslor är också vanligt och normalt. Det är heller inte ovanligt att inte veta hur man ska göra för att ta hand om alla stora starka känslor man bär på.
Tycker att det är klokt av dig att tänka att du behöver hjälp med detta och det finns bra hjälp att få. Nästa viktiga steg är att börja berätta om dina frustrationsattacker för dina föräldrar om du inte redan gjort det och att gå vidare och ta kontakt med ungdomsmottagningen eller din skolkurator.
Lycka till