Hur vet man att man mår dåligt på riktigt?
Hej,
hur vet man att man mår dåligt på riktigt, eller om det är bara ungdoms mående.
Jag själv har mått dåligt sen jag gick i femman av många olika problem som har hänt, men det är bara det jag har gjort mot mig. Med tiden blev det värre. För nu sitter jag hemma och tackar nej till allt och alla. Jag börjar glida ifrån allt och alla men jag orkar inte mer än att bara sitta och lyssna på musik. Jag är knappt social längre. Skolan är helt värdelös för mig, motionera har försvunnit helt, men bara en sport som hjälper mig, men glädjen börjar försvinna mot den också. Aptit har ökat, jag äter otroligt mycket men får grov ånger (har lidit av anorexia förr) efter att jag har ätit men det är som tur inte lika allvarligt för mig.
mår jag dåligt på riktig eller är det bara ungdomsmående?
Hjälp

BUP svarar:
Hej!
Som svar på din fråga skulle jag säga att det beror på hur vi själva upplever hela situationen, på vilket sätt man lider av hur man mår eller i vilken grad ens vardag påverkas av svårigheterna. Under tonåren går många igenom perioder där man mår dåligt och som en del tar sig ur på egen hand och andra med hjälp och stöd på något vis.
Jag tycker du berättar om beteenden som verkar skapa problem för dig och jag tror du ska lyssna på din inre känsla, att du inte mår så bra just nu och att du kommit in i en period då du drar dig undan sociala kontakter och aktiviteter, spenderar mer tid hemma i ensamhet. Ibland kan man kanske behöva få dra sig undan och ha tid att fundera över sig själv och olika saker, det blir då ett sätt att fylla på sig själv med kraft.
Men ganska ofta när man kommer in perioder där man saknar energi,  har svårt att hitta lust och motivation så är det mycket vanligt att man, precis som du berättar om, drar sig tillbaka,sportar mindre och träffar vänner mer sällan, och ju längre tiden går så upplever många att man börjar må allt sämre.
Det vanliga är att man då tänker att vi först ska få tillbaka lusten och energin och SEDAN ska vi börja göra olika saker som vi tänker på men som man inte orkar ta tag i-just nu. Problemet är bara att ju längre vi skjuter upp det så ökar risken för att börja må än sämre så det är ofta mer hjälpsamt att då göra tvärtemot vad man känner för och boka in sig med kompisar eller träning.
Grunden för människors hälsa är att vi sover och äter regelbundet, att vi fyller vår dag med meningsfulla aktiviteter, att vi har sociala relationer som ger oss mening och att vi rör på oss och får motion. Det är grunden för att få den energi som man behöver.
Därför vill jag uppmuntra dig och ge dig råd att försöka bestämma dig för att steg för steg vända på den här spiralen du berättar att du kommit in i. Försöka hålla på bra sömnrutiner, bestämda tider för måltider och att du försöker få motion eller promenader några gånger i veckan samt planerar in tid med kompisar även om du inte alls tycker att du har energi till det!
Mitt råd just nu är alltså, inse att du är inne i en jobbig period och att vägen ur det är att aktivt arbeta för att du ska må bättre igen, vilket jag är säker på att du kan göra!
Du kan också behöva prata med  någon så du känner att du har ett stöd i hur du mår och kunna få uppmuntran till att ta tag i hur du mår! Vem tror du kan vara den personen för dig? Finns det någon vuxen i din närhet?
Om du hellre vill prata med en utomstående så skulle du kunna vända dig till Elevhälsan på din skola, skolkurator eller skolsyster. Ett annat alternativ är samtalskontakt vid en ungdomsmottagning, se UMO
Det finns också hjälp på nätet, på Tjejzonen kan man chatta med någon och få stöd.
Ta väl hand om dig!