Massa jobbiga känslor
Ibland känner jag verkligen mig bara så trött på mitt liv. Jag har en pappa som är alkoholist och därför har jag bott hos min mamma i ca 2 år. När jag bodde där fick jag se masor olämpliga saker o det har påverkat mig något enormt och hur jag mår. I skolan är jag med dem "populära" men endå kan ajg fö många elak kommentarer. Särskilt från en kille. Dagligen kallar han mig hora, ful, äcklig konstig osv. Och även om jag ksk inte visar det så gör det mig så ledsen. Allt känns bara skit!!! O mammas sida som älskar mig o vet allt som hänt, börjar trots allt tröttna på mitt humör. Men jag är ledsen o får då liksom ett sånt humör! Sedan är jag väldigt säker på att jag har adhd. Jag gör miner, härmar folk. Blir jag ledsen blir jag skit ledsen. Blir jag arg blir jag förbannad. Är jag orolig blir jag jätte orolig. Det är jätte jobbigt! Vad ska jag göra

BUP svarar:
Hej!
Du skriver om olika problem som kräver olika svar och lösningar.
Du har inte haft det bra i din familj på grund av pappas alkoholism och du har helt säkert rätt i att dina upplevelser av "olämpliga saker" kan ha påverkat dig. Det är jättebra att du har ett förtrogen relation med din mamma som vet allt om ditt liv. Det är en väldigt stabil grund att stå på - även om hon också kan bli trött och kanske tappa tålamodet. Huvudsaken är att du känner att hon älskar och stöttar dig. Det skulle vara bra om du kunde tala med henne om vad som hände tidigare i ditt liv, vad du har sett, dina smärtsamma upplevelser i familjen - kan du göra det? Ni har ju varit tillsammans redan då, ni har upplevt saker och ting tillsammans, hon kan känna igen vad du talar om. Det kan vara avlastande, gottgörande för dig. Det är det ena.
Det andra är att du misstänker att du har ADHD. De starka känslovågor, den kraft du beskriver i dina känslor kan hänga ihop med att du eventuellt har ADHD men det betyder inte att de förklaras av just av denna diagnos. Det kan finnas en rad olika andra förklaringar - inte minns dina tidigare upplevelse - som kan ligga bakom dina starka känsloreaktioner. Men du måste få möjlighet till  reda ur denna fråga istället för att du går och bara grubblar över den. I så fall behöver du och din mamma tala med dina lärare och fråga vad de ser och om de tycker att det finns fog för att göra en utredning. I en ADHD utredning ingår lärarnas och föräldrarnas (kanske bara den ena förälders) beskrivning av vilka problem de ser. ADHD utredning görs på olika ställen och skolan kan svara på frågan om den i ditt fall görs i skolan, på barnläkarmottagningen eller på BUP.
Till sist: det är inte konstigt att du blir ledsen av att bli retad och få taskiga kommentarer av en kille i skolan. Vem skulle inte bli ledsen av något sådant?! Verbala trakasserier är trakasserier, verbal mobbning är mobbning som måste stoppas. Jag tycker att du ska omgående tala med din lärare (mentor) eller/och med kurator i skolan hur ni kan stoppa dessa oförskämdheter. Bäst om du berättar för din mamma och hon också tar upp med lärare i skolan hur dåligt du mår av att behöva höra sådana ord. Det är skolans uppgift att ta itu med detta.
Hoppas du har fått svar på dina frågor som du nu kan gå vidare med.