Blivit mobbad och tror jag har depression
Hej, jag är en tjej som snart är 12år Jag har 2 problem 1:jag ställer VÄLDIGT stora krav på mig själv och det är för att jag blev mobbad förut och är fortfarande det lite det börja liksom när jag börja mellanstadiet med att jag satt större krav på mig själv dom vuxna ser det och säger till mig att jag inte får, jag kan inte gå in på massa detaljer. Vad ska jag göra?? 2: jag tror att jag har depression mina föräldrar ser att jag mår dåligt och fråga vad det var och jag sa till pappa men han tror att det är puberteten men jag själv känner att det kan inte vara det och mamma fråga om jag var orolig för något men då sa jag bara nej så Pappa ska säga till henne vad jag känner för att jag mår verkligen inge bra jag har kollat på internet och jag har nästan alla symtomer och det har varat ganska länge, finns det något behandling?
Skidåkaren

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du börjat prata med dina föräldrar om hur du mår. Det brukar vara viktigt att kunna göra det som ett första steg till att må bättre.
Du berättar att du varit utsatt för mobbing, och fortfarande är det, och att du ställer höga krav på dig själv. Många som varit utsatt för mobbing, blivit dåligt behandlade och känt sig ensamma, utanför och kanske trakasserade reagerar med att må dåligt på olika vis och ibland bli deprimerade.
Ibland kan det bli så att man börjar ställa höga krav på sig själv efter man varit med om mobbing, som ett sätt att försöka vara perfekt och undkomma kritik, och ibland har man haft dessa sidor redan innan man blev mobbad. Hur  har det varit för dig?
Att må dåligt efter varit utsatt av mobbing kan sägas vara en normal reaktion på en onormal händelse! För det är omänskligt att bli utsatt för mobbing, det är inget man ska behöva stå ut med.
Eftersom du fortfarande känner dig delvis utsatt i skolan så är det mycket viktigt att du får hjälp med det. Det är svårt att kunna må bra så länge man befinner sig i en utsatt situation, därför är det viktigt att du får hjälp med det här problemet. Prata med dina föräldrar så de kan stödja dig i kontakten med skolan! Du har rätt att känna dig trygg i din skola.
Det finns många sätt att få hjälp till att må bättre. Även om du just nu känner att allt känns väldigt svårt så går det vanligtvis bra att komma ur det och må bra igen. Så ge inte upp!
Dina föräldrar kommer troligtvis ha idéer om hur ni kan gå vidare för att hjälpa dig. Din uppgift kan du tänka, är i första hand att berätta så öppet du kan om hur du mår hemma, och sedan pratar ni tillsammans om hur ni ska gå till väga för att du ska få stöd att må bättre steg för steg.
Eftersom situationen i skolan fortfarande är problematisk så tror jag att du också kunde vara hjälpt av att få samtal hos skolkurator. Om du inte mår bättre efter det så kan dina föräldrar ta kontakt med vårdcentralen, första linjens bup där man kan gå och få hjälp för nedstämdhet hos psykolog.
Ta hand om dig!