En giftig relation till mat
Hej! Jag är en tjej på 15 år och jag har en giftig relation med mat.
Jag går i korta perioder där jag antigen äter väldigt, väldigt lite eller äter allt i köket, ofta följt av skam eller hat mot mig själv och kontrollen jag saknade. Jag räknar kalorier tvångsmässigt och firar varje gång jag går ner lite i vikt.
Jag började som överviktig och kände att jag kunde göra det på ett hälsosamt sätt men jag kopplade fort att lite mat leder till mer vikt nedgång. Sedan dess har mat och kalorier inte blivit samma sak och det enda jag tänker på. Ändå känner jag att jag inte alls har en ätstörning eftersom det har aldrig varit kopplat till mig, jag har alltid varit större än alla andra.
Jag vet att det jag gör förstör mig, jag fryser konstant och har inte fått min mens på en månad. Jag är alltid trött och kan inte fokusera. Mat har blivit nummer, belöning och straff.
Hur ska jag kunna berätta för någon? Jag måste ta mig ur den här cykeln innan den dränker mig.
FS

BUP svarar:
Hej FS!
Så tufft du har det och verkar haft det en längre tid. Ofta kommer ätstörningar lite smygande och många kan ha flera upplevelser första tiden man börjar ändra på maten och dessa"kopplingar" mellan mat, vikt och känsla kan sedan fortsätta påverka ens beteenden fastän kanske situationen förändrats mycket sedan problemen startade.
Jag tycker det är oroande att höra att din mens har upphört, men även att du har andra symtom från kropp och själ. Tjejer behöver ha en fungerande mens för att kroppens system ska vara i balans.
Ätstörningar medför också en ökad risk till att börja må allt sämre psykiskt på olika sätt, många drabbas av ångest och nedstämdhet, orkar inte med skolan och får sämre kontakt med sina kompisar.
Därför blir jag glad över din fråga, hur du ska kunna berätta för någon och att du själv önskar hjälp att ta dig ur den här "onda cirkeln".
Många gånger kan känsla av skam göra att vi helst vill undvika att berätta om problem, men när man sedan väl fattar mod till  sig och tar steget så brukar det kännas som en stor lättnad. Dessutom är det ju inte något som man ska behöva skämmas över och det är så många personer som går igenom olika svårigheter, så det är inte så ovanligt att drabbas av problem som man kanske tror i sin ensamhet...
Känner du att det finns någon i din närhet som du redan funderat på, om du skulle våga säga något? Om man kan berätta för en förälder så är det ofta bra, så det finns någon hemma i vardagen som man kan prata med. Ibland känns det dock lättare att vända sig till en utomstående som ett första steg.
Många gånger kan man ta en första kontakt med sin Elevhälsa för vägledning vart man vänder sig vidare, beroende på vart man bor. Jag skickar med information om hjälp på nätet och en hemsida om ätstörningar och vidare behandling på ätstörning.se och frisk och fri från ätstörningar.
Var rädd om dig!