Vad ska jag göra när det inte blir bättre
Om man mår riktigt skitdåligt och man har försökt be om hjälp, men det blir ändå inte bättre vad ska man göra då? Vart hos skolkuratorn och pratat med mina föräldrar. Jag skär mig fortfarande och orkar inte leva. Kuratorn på skolan tycker att jag ska träffa en psykolog. Vad ska jag göra känns som ingen förstår mig.
AD

BUP svarar:
Hej
Vill börja med att skicka över hur mycket beröm som helst. Du har gjort det vi brukar rekommendera våra brevskrivare. Att prata med sina föräldrar och att träffa skolans kurator. Bra att du gjort detta. Modigt och bra.
Vad är det som din skolkurator och dina föräldrar inte förstått undrar jag. Din kurator verkar i alla fall tycka att dina problem är viktiga och tycker att det skulle vara bra att du börja träffa en psykolog istället.
Vet inte hur dina föräldrar reagerade när du berättade för dom hur du mår och om att du gör dig illa. Jag hoppas att du kan få det stöd du behöver av dina föräldrar. Det var modigt att du berättade. Nu slipper du bära på den hemligheten måste vara en lättnad.
Jag förstår verkligen att du skulle vilja må bättre på en gång. Att du kunde känna/märka en skillnad bara efter något samtal med kuratorn. Vill ge dig hopp men också berätta att min upplevelse är att det tyvärr brukar ta tid. Att det inte räcker med bara några samtal. Att sluta skära sig är svårt. Att bryta ett beteende tar tid. Det är ovanligt att klara av att sluta med sitt självskadebeteende utan professionell hjälp. Undantag finns naturligtvis. Bra att du tagit emot hjälp.
Det finns en hemsida som handlar om att självskada som jag vill tipsa dig om Shedo Det finns även möjlighet att chatta. Där finns det många bra tips som jag tycker att du och dina föräldrar skulle ta del av. Du skulle även kunna visa hemsidan för den du kommer att samtala med. Din skolkurator eller din nya psykologkontakt.
Lycka till.