Jag undrar om jag är deprimerad
Jag undrar om kan va depression: Jag känner mig nedstämd ofta, tycker inte att göra vissa saker som att va med kompisar är roligt längre, har självskadebeteende, tycker bara jag är hopplös och tänker illa om migsjälv helatiden, ofta trött och svårt att koncentrera mig i skolan, vill dö, vill bara vara ensam och göra inget, det var nig allt men det värsta är allt blir värre varje dag. Tack för mig då.
The

BUP svarar:
Hej
I ditt brev hittade jag inte en positiv sak. Så ska det ju inte vara. Det var bra att du räknade upp allt du tycker är dåligt. Du beskrev detta på ett jätte bra sätt så det var lätt att förstå hur du har det. Det kändes bara tungt och sorgligt.  Visa ditt brev och mitt svar för någon vuxen. Är imponerad att du har sådan koll på att du nu är tröttare, tycker att det inte är lika roligt att träffa kompisar som det var förr. Att du nu fått svårare att koncentrera dig i skolan. Att allt blivit värre. Du har koll. Om vi vänder på det så kommer det vara lätt för dig och känna när det vänder och blir bättre.
Jag undrar vilka betydelsefulla vuxna som finns runt omkring dig. Dina föräldrar eller någon annan släkting. Din mentor i skolan, någon granne, din bästis mamma och pappa. Om man har det som du beskriver måste man få stöd, att någon ger dig beröm för att de gillar dig och för den du är. Att du får känna dig viktig och betydelsefull. Om du tänker negativa tankar om dig själv behöver dom runt omkring dig lyssna på dig men också påminna dig om vilken fin tjej du är.
Har du berättat för någon vuxen hur du mår och om din fundering på om du är deprimerad. Jag förstår att frågan är viktig för dig och den går att ta reda på. Utifrån din detaljerade uppräkning finns det mycket som stämmer överens på beskrivningen på någon som är nedstämd/deprimerad. Men jag kan inte svara på detta utan någon måste träffa dig personligen och samtala för att förstå mer.
Det bästa vore om det är möjligt att du tillsammans med dina föräldrar kontaktar BUP eller den vårdcentral du tillhör. Är man 12 år och mår som du beskriver det så behövs professionell hjälp. Om det är svårt att prata om detta med dina föräldrar. Prata med någon annan vuxen du har känner förtroende för.
Lycka till.