Hjälp för depression och självskada
Hej, jag har haft depression i ca 4 år. Börjat må bra och har även som nyårslöfte att sluta skära mig vilket jag inte gjort hittills! Jag har gått hos en psykolog 8 gånger men i slutet vågade jag inte säga vad jag kände även fast jag förberett mig innan vad jag skulle säga för jag ville inte göra henne besviken. Men eftersom jag varit där 8gånger får jag alltså inte gå dit nått mer, då blir man skickad till nån hårdare sak, vet inte riktigt.
men iallafall så har Jag har börjat må sämre igen, har tappat livslusten helt och känns som jag plågar mig igenom varje vecka, varje dag och är borta ca 2 dagar varje vecka från skolan (går i 9an). När jag är borta så säger min pappa ”du kommer inte klara skolan om du är borta” ”jag tror du inte kommer klara skolan” osv osv. Det gör att jag bara mår sämre, han tänker antadligen att jag ska tänka ”onej han tror inte jag klarar det då ska jag kämpa på o visa honom att jag faktiskt gör det” eftersom det är så han fungerar, Men det gör inte jag och han förstår inte att jag mår sämre när han säger så.
varje dag när jag är i skolan sitter jag bara och tänker på att jag inte klarar det här i en halvtermin till och att det knappt inte är värt att leva.
Vill inte leva mer men vill inte dö. Så känns det.
Vet inte vem jag ska vända mig till eftersom de i min släckt gått till bup/bum och fått vänta ca ett halvår eller längre för att gå dit (dock var det med diagnostest) och det känns inte som att jag kommer klara av att leva så lämge till utan hjälp. Men vill inte gå tillbaka till min gamla psykolog för där vågar jag inte prata ut.
Min gamla psykolog ville att jag skulle fortsätta gå till bum om jag började må dåligt igen men hur långt tid tar det att få tid där? Vart ska jag ringa isåfall? Har ni tips på vart jag kan gå?
Tack för hjälpen i förhand!
M

BUP svarar:
Hej M!
Så tufft du haft det under lång tid med både depression och självskada. Du ska veta att du inte är ensam om att gå igenom sådana svårigheter och det finns bra hjälp så man kan återhämta sig från depression och bli fri från självskadebeteende.
Det verkar ju också som att behandlingen du fick 8ggr hos psykolog hjälpte dig att börja må bättre och känna dig mindre deprimerad, men du skulle antagligen ha behövt få en lite längre kontakt än 8ggr.
Du skulle också behövt få komma till tals om ditt självskadebeteende och hjälp för det. Det är viktigt att du får hjälp med båda problemen för att minska risken för att komma in i nya svackor, och som du verkar ha gjort senaste tiden. Det är inte ditt fel att det blev så, det kan ta tid att må bra så ge inte upp om det!
Du har rätt i att det är viktigt att kontakten stämmer för en, så att man känner sig fri att ta upp de problem man verkligen har, annars är risken stor att man ändå inte får den hjälp man behöver.
Därför vill jag verkligen uppmuntra dig att våga berätta om dina svårigheter när du startar din nästa samtalskontakt. Om du inte kan säga det så kan man också lämna över ett brev.
Om du märker att du börjar må sämre innan du får en ny kontakt och få starka självmordstankar så behöver du larma om det. Du kan då gå till din skolkurator som kan vägleda dig vidare. Man kan också få hjälp på nätet via Mind-självmordslinjen.
Vad gäller självskadeproblematik så vill jag tipsa om SHEDO, där kan man läsa mer om självskadeproblematik, få tips och stöd via deras chatt.
På vårdguiden 1177 kan du hitta bra information om psykisk ohälsa hos unga och vart du kan vända dig när du mår dåligt, dit kan du också ringa för att få information om telefonnummer till BUM och BUP eller hur man får hjälp akut, till exempel vid självmordsplaner.
Ta hand om dig och ge inte upp!