Hur ska jag sluta att skära mig
Jag skär mig å min mamma vet det å jag skär mig för att jag mår dåligt men jag vet it varför jag mår dåligt å mamma sa att jag skulle till bup om jag inte slutade men jag har inte slutat men vet ni hur jag kan sluta må dåligt å att jag slutar å skära mig
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du frågar vad du kan göra för att må bättre och kunna sluta skära dig. Det är också väldigt viktigt och bra att din mamma vet om att du mår dåligt och att du har ett självskadebeteende. Din mamma har helt rätt i att ni ska söka hjälp på BUP.
Det är nämligen så att jag här i ett mejl inte kan ge dig metoder vad du ska göra för att inte må så dåligt. Jag vet inte vad som ligger bakom att du gör det. Vilka problem, svårigheter du brottas med. De här frågorna måste man klargöra i personliga samtal. Därför är det viktigt att ni - du och din mamma tillsammans - får hjälp med de bakomliggande problemen. Därefter kan ni också komma fram till vad ni ska göra och hur ni ska göra för att nå en förändring.
Jag bifogar här nedan några korta sammanfattningar av varför man börjar skära sig och vad som händer på BUP. Jag föreslår att du och helst också din mamma läser det som står där. Ni får mer förklaringar och också råd hur ni ska gå till väga.
Jag vill bara säga här att det tyvärr finns flera ungdomar som fastnar i självskadebeteende som tillfälligt lindrar den smärta, den ångest som man känner. Men det ger aldrig någon lösning på de verkliga problemen som orsakar att du mår dåligt. Man måste ta itu med grundproblemen så att din metod - att skär dig - inte behövs.
Det är jätteviktigt att du även i fortsättningen talar med din mamma och ni söker hjälp tillsammans. Ibland krävs det faktiskt inte någon omfattande terapi för att klargöra, förstå och få råd vad och hur ni ska göra att du mår bättre. Men man kan knappast "bara sluta" på egen hand, utan hjälp utifrån. Sök hjälp alltså snarast.
Visa gärna för mamma vilket råd fick du av mig och som sagt, läs ni båda två de bifogade korta artiklarna.