Rädd för att bli mobbad igen
Hej! Jag går just nu i 9:an, andra terminen och har valt  precis gymnasium. Men jag är jätteorolig ifall jag hamnar i samma gymnasium med någon som har kränkt mig. Dessa personer som har kränkt mig och mobbat mig är många runt, sju stycken(både killar och tjejer). De retade mig dagligen och fick mig att känna mig värdelös. Och allt detta hända i sexan. Men i sjuan när jag när jag bytte skola och kunde sätta ord på vad de hade gjort mot mig förstod jag allvaret och hatade mig själv för jag lät det hända. Jag hatade mig själv för att jag lät dem trycka ner mig. Men i sjuan när jag bytte skola blev det bättre och ingen tryckte ner mig och så är det fortfarande nu i nian, jag mår bra. Men nu jag är superrolig ifall jag hamnar i samma klass eller samma gymnasium med nån av mobbarna. Jag kommer bli så sjukt ledsen och jag är hundra procent säker att personen kommer att försöka trycka ner mig,speciellt nu när jag har blivit mer självsäker i mig själv. Då dessa mobbare tryckte ner mig på grund av avundsjukhet. Varje gång jag möter en av mobbarna får jag ont i hjärtat och blir påmind av den hemska tiden. Och jag hatar det! Jag vill inte känna så. Men jag vet att kommer må jättedåligt ifall jag hamnar i samma gymnasium och klass med någon som brukade mobba mig. Personen kommer göra allt i sin makt för att trycka ner mig då, personen vet min svaga punkt och kommer med menningen att mobba mig för att förstöra självförtroende som jag har byggt upp. Hjälp vad ska jag göra och hur ska jag ta mig till om detta blir en verklighet. Att gå till rektorn är inget jag skulle göra då jag tror att de bara skulle bli värre och mobbarna skulle fortsätta mobba mig via sociala medier.

BUP svarar:
Hej!
Du har tidigare varit mobbad och mobbingen lämnar djupa spår även flera år efter att den upphört. Det ingår så att säga i mobbningens skadeeffekter. (Läs mer om detta i den lilla artikel jag bifogar här nedan). Som tur var har du blivit av med gänget som mobbat dig genom att byta skolan.  På det sättet kunde du också bygga upp ett bättre självförtroende, du lärde dig att sätta ord på dina känslor och det kommer att hjälpa dig även i framtiden. Jag återkommer till denna fråga.
Nu mår du bra men inom dig lever rädslan för dessa personer. Det är helt förståeligt men det är inte nödvändigt. Du är mycket säkrare inom dig nu jämfört med hur det var förut. Jag hoppas att du också har förstått att du inte ska vara arg på dig, hata dig för att du har "låtit" det pågå. Det är ju ett av mobbingens underliggande syfte att offret på ett eller annat sätt ska se sig själv som "svag" som "mindre värd", dvs att offret börjar ta på sig det förakt som mobbaren visar. Det gäller att visa att de har misslyckats med sitt mål - i fall du råkar hamna i samma skola eller du i något annat sammanhang möter några av dem..
För att du ska kunna göra det måste du vara klar över en omständighet. Det är nämligen så att våra förväntningar brukar påverka vad som händer. Ditt beteende - alltså om du har förväntningar på att de kommer igen att trycka ner dig- kommer de att märka. Det kan i sin tur trigga hos dessa personer att försöka igen. Hur kan du undvika den sådan fälla?
Det finns två viktiga saker här och ingen av dem är lätt att hantera. Det ena är att du du måste försöka vara öppen inför att inte bara du utan även de kan ha förändrats under tiden. Du kan absolut inte vara hundra procent säker på någonting i förväg. Varken att de har förändrats eller att de inte gjort det. Det måste visa sig med tiden. Alltså om du råkar möta någon av dem försök att var bara naturlig och neutral, så som du är idag, med säkrare självförtroende. Visa att nej, du har inte glömt men du har kommit över det, du kan nu hantera det med självaktning och stolthet. Det är jättesvårt och jag tror att du kan behöva hjälp med att i viss mån stålsätta dig. Hitta nya kompisar i den nya skolan är också ett viktigt skydd för dig.
Det andra saken du ska göra nämnde jag egentligen ovan: att få hjälp utifrån för att kunna möta en eventuell förnyad mobbningssituation. Jag tycker att du ska vända dig till ungdomsmottagningen för samtal kring detta tema. Du kan ta kontakt med de redan nu. Jag rekommenderar det starkt för att kunna besegra dina negativa förväntningar.  Att vända dig till rektorn tycker jag inte heller att det ska var det förta steg för dig. Hjälp mot mobbning som inte har inträffat på en skola kan inte rektorn göra något åt. Däremot kan du vända dig till skolkurator bara för berätta vad du är rädd för och komma överens med honom/henne hur du gör vid första tecken på att någon sätter igång mobbingen igen. Oavsett om det sker på nätet eller i skolan.
Ytterligare stöd kan du söka på Barnens rätt i samhället där du kan chatta med någon eller ha mejlkontakt och förbli helt anonym.
Var rädd om dig men inte för eventuella mobbare! Du har en annan styrka nu, lita på dig och sök stärkande/stöttande samtal på de vägar jag föreslår.