Fick inte rätt hjälp på BUP
Låt mig berätta min historia. Jag blev inskriven på BUP i maj 2016 och hade en kontakt fram till augusti samma år. Vi hade möten en gång i veckan under den här tiden men det kändes aldrig rätt. I hopp om att jag skulle få en bättre i augusti, så fick jag ej det. Den här kontakten ville endast prata om hur jag hade mått under dagen och inte under hela veckan. Jag hade problem både med mitt förflutna, nutiden och även oron inför framtiden. På något sätt hade den här människan, fått för sig att det hela låg i "stressen för skolan" och min skolsituation som inte varit i närheten av hur illa den varit tidigare. Den här kontakten och jag pratade mest om stressen och eftersom jag jobbade bort den blev jag friskförklarad i september 2017. Vad hände då? Jo, jag blev lämnad i sticket. Mina problem hade inte ens en grund i det här. Jag blev mobbad i högstadiet och hade så fruktansvärt dåligt självförtroende och sånt extremt självhat. Jag kände mig så ensam.  Jag tog även kontakt med en tjej från min gamla skola som jag vet också gick på BUP, hon blev friskförklarad 2 GÅNGER och ändå har ni inte lyckats se att varken hon, jag och många andra mår dåligt?
Min fråga är, hur kan ni friskförklara ungdomar så pass tidigt trots att de är långt ifrån som ni säger, "friska"? Att vi ska "testa våra egna vingar" ?
D

BUP svarar:
Hej D!
Det är alltid sorgligt när en ungdom inte känner att hen fått bra hjälp på en BUP mottagning, oavsett var det var i landet. Dessvärre händer det. Orsaken kan vara flera. En terapeutisk relation är en känslig sak, det måste fungera mellan två personer, de måste hamna på rätt och gemensam våglängd. Terapeuten måste vara öppen, nyfiken och beredd på att utforska patientens problem på djupet. Och patienten för sin del behöver också våga tala om sina svårigheter från nuet eller från det förflutna. Detta ska uppmuntras av behandlaren.
Men som sagt, det blir inte alltid så. Det får dock inte stanna vid det. Patienten ska inte bara gå därifrån med en stor besvikelse och ohjälpt med sina problem. Vi brukar säga att det är jätteviktigt att ungdomen - eller föräldrarna - tar upp att det inte funkar och vad det är som inte funkar. Att få klarhet i det är en förutsättning för en förbättring av vården för den konkreta patienten och för vården överhuvud taget.
Om man inte lyckas att klargöra dessa frågor och det blir inte någon önskad förändring/förbättring i kontakten mellan behandlaren och patienten finns det möjlighet att vända sig till enhetschefen och kräva att få en annan behandlare. Det som inte var bra hos den ena kan bli alldeles utmärkt hos en annan  eftersom det handlar om känsliga mänskliga relationer.
Ja, ungdomarna ska verkligen "testa sina vingar". Men för att stanna vid din bild, "ingen fågelunge ska puttas ut ur boet" innan den flygfärdig. Och när denna grad av utvecklingen är uppnådd måste man vara överens om - eller välja en prövoperiod (provflygningar) med möjligheten att omgående kunna komma tillbaka om mer träning krävs för att kunna flyga helt av egna krafter.
Om du känner att du inte var klar för avslutning sök hjälp igen. Påfyllning av behandlingar eller omtag i behandlingar är vanliga och är mycket bättre att välja det än att riskera att "kraschlanda".
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se