Problem med en förälder
hej.
jag är snart 17 år och bor hemma med mina föräldrar och 3 syskon var av 2 äldre och 1 yngre.
Jag har stora problem med min mamma som är otrevlig manipulativ och vägrar förstå vad hon gör för fel. Hon har slagit med 2 ggr när jag var yngre och hon har hotat med att hänga sig själv och skriker på mig och mina syskon flera ggr i veckan.
Jag mår verkligen riktigt dåligt det går bara sämre i skolan för varje dag, har en stor klump i magen när jag kommer hem och mår allmänt psykiskt dåligt!
min pappa är riktigt trevlig men min mamma är den dominanta i familjen och tillkallar min pappa med fula ord och hotar honom med olika saker som att hon ska skilja sig från honom mm, jag har verkligen försökt prata med min pappa men tror han är för rädd för konsekvenserna !
jag mår riktigt dåligt och om min pappa inte skiljer sig så kommer jag inte klara av att bo hemma !
Snälla hjälp mig .
anonym kille
karl

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt viktiga mejl som jag tror att det finns fler som kan känna igen sig i. Det är inte svårt att förstå att du har det svårt. Jag undrar jag om du tror att det är möjligt att prata med dina syskon och er pappa om hur ni kan göra för att ni skall kunna må lite bättre?
Du kan också pröva att ringa till Bris eller kontakta socialtjänsten. Du kan också ta kontakt med skolkuratorn och höra om hen kan hjälpa dig med några bra tips på hur du ska gå till väga för att få hjälp. Jag skickar också med lite länkar på hur man kan få stöd online.
Det låter också som att det vore bra för dig att få prata med någon om hur din situation hemma påverkar dig. På vissa vårdcentraler finns det nu möjlighet att få prata med en psykoterapeut. Där skulle du också eventuellt kunna få hjälp och råd med vart du/ni kan vända er för att diskutera er familjesituation och vilken slags hjälp du/ni kan få.
Ge inte upp, så här ska det inte behöva vara!