Fobi för att kräkas
Hej!
Jag har mellan 4-6 år lidit av spy fobi och allt dom kretsar kring det. Detta hindrar tyvärr mitt vardagliga liv eftersom att hela min vakna tid finns den fobin alltid i mina tankar oavsett vad jag gör och hindrar mig i mitt vardagliga liv. Det är mycket mycket mer komplicerat och jobbigare än vad jag förklarade nu, och jag vill gärna ha hjälp men vart ska jag vända mig och mamma, pappa och min bror vet om detta. Jag har frågat mamma om vem man ska prata med eftersom att detta har gått till en nivå så att jag tycker själv att det är löjligt men jag kan inte styra det. Mamma vet inte heller vart hon/vi ska vända oss till! tacksam för svar!
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du verkar ha det besvärligt med din rädsla för att kräkas, som du haft i många år. Om rädslan blir riktigt stark och påverkar ens liv i stor utsträckning kallas det emetofobi ("kräkfobi"). Som du kanske vet är det inte så ovanligt, men därmed inte sagt att det är något man bara ska leva med.
Idag finns effektiv behandling av fobier i form av kognitiv beteendeterapi (KBT). Behandlingen går ut på att man får träna på att utsätta sig för det man är rädd för lite i taget.
Kontakta närmaste vårdcentral tillsammans med dina föräldrar och fråga vad de har för behandlingsmöjligheter. Ni kan också kontakta närmaste BUP-mottagning för en bedömning.
Lycka till!
Här nedan har jag lagt lite ytterligare information om fobier, och frågor med svar som andra ställt till oss. Läs gärna!