Tips på hur man får föräldrar att förstå
Hej!  Jag är en tjej på 13 år.  Jag skär mig och jag är ätstörd, mina föreldrar undrar vad det är som får mig att må dåligt men jag har inget svar på det.  Jag vet inte vad det är som är problemet med mig,  vad det är som får mig att göra som jag gör. Jag mår liksom dåligt men de förstår mig aldrig.  Jag vet inte vad jag ska göra för att t de ska förstå mig.  Har ni något tips hur man kan få föreldrar att förstå?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vilken bra fråga du ställer och den är inte enkel att svara på. Men jag får några tankar. Jag tror att vad man tänker om sig själv och vad man förstår om sig själv  - det påverkas av andra viktiga personer. Därför kan det vara svårt att förstå varför man mår dåligt om man, som du, inte har någon att prata med som man tycker förstår. För det är just genom att prata med någon som försöker förstå, som man själv bättre förstår varför man mår som man gör.
Du skriver att du inte vet vad du ska göra för att de ska förstå dig. Samtidigt blir det svårt för dig att förklara för du vet inte riktigt själv varför du mår som du gör. Men en sak vet du säkert och det är att du mår dåligt, skär dig och har ätproblem och det kan du alltid säga och det tycker jag är en väldigt bra början. Och hur ska dina föräldrar och du själv förstå varför och hur du känner så?
Jag tror det bästa vore om både du och dina föräldrar kunde prata med varandra hur du mår utan att riktigt veta och ha ett svar på en gång. Om ni kan prata lite förutsättningslöst om hur du mår och har det både hemma och i skolan kanske både du och dina föräldrar kommer att förstå mer och mer och du kommer att få svar på dina frågor varför du mår så dåligt nu.
Så det blir mitt tips. Berätta för dina föräldrar att du mår dåligt men inte riktigt förstår varför och säg att du vill prata med dem och att du behöver deras hjälp för att förstå själv.
Men det handlar ju inte bara att bli förstådd utan också att bli omhändertagen när du mår dåligt och kanske är det så att de vill förstå men inte riktigt vet vad de ska göra när de inte förstår? Vad skulle hända om du bara sa att du mår dåligt, skär dig och har ätproblem och behöver deras hjälp att må bättre?
Men om du många gånger försöker prata med dem och de ändå inte verkar försöka att förstå och hjälpa dig då tycker jag att du ska försöka prata med någon annan också -  kanske skolkuratorn eller också kan du be dem hjälpa dig ta kontakt med BUP för att få hjälp med att du skär dig och har ätproblem. I en sådan kontakt kommer både du och dina föräldrar få hjälp med att förstå dig bättre. Och ibland vet man inte riktigt varför man mår dåligt men det går att få hjälp ändå  - och det är ju det viktiga.
Lycka till!