När man varit med om något som var för svårt
Hej jag är en tjej och är 13 år. Min familj var med Om en jobbig situation för ca 2 år sedan. Men vi gick och pratade med SOS och så pratade jag med bup. Och jag har mått bra sen dess. Men just nu så känner jag att jag typ alltid känner mig deprimerad och att vad jag än gör så ser jag det negativa först. Och jag känner typ ångest vad jag än gör. Jag går på en sport (konståkning) och jag tävlar och jag när jag är på isen och kör mitt tävlings program så känner jag mig glad, men sen när jag går av så känner jag mig dålig och är typ besviken på mig själv. Och samma sak händer vad jag än gör tex när jag är o skolan och gör prov och får tex ett D eller C som betyg så blir jag inte nöjd med mig själv, jag känner att den ena sidan av mig typ säger " det är bara betyg det är inget viktigt" men sen så kommer den andra sidan som typ får mig att må dåligt osv. Och häromdagen så pratade jag med min syster om det. Min syster har  haft tidigare problem med ångest och deprition, han har vart inlagd i ett sjukhus ( för typ 3 år sedan )men nu är hon bättre.min mamma har också haft några typ ångest eller deprition problem när hon var liten, men inte lika allvarliga.
och min syster sa att det kan va prestations ångest eller något sånt som jag har och därför undrar jag om det finns några övningar som jag kan göra eller om det finns saker som jag tex kan ändra i min rutin eller några tips bara?
Jag har också pratat med min syster och bestämt att jag ska träffa en psykolog, vilket jag tycker låter vettigt för om jag något slags "problem" så vill jag kunna jobba på det och lösa det.
En vanlig tonåring

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev med frågor som är viktiga och angelägna för dig och säkert för fler.
Jag vet inte vad du och din familj råkade ut för. Det kan vara så att det var en händelse som blev för svår för dig. Och trots att du fick hjälp efter att det hänt så kan det kanske vara så att händelsen har funnits kvar inuti dig och att du nu igen behöver prata med någon så att händelsen kan bli endast ett minne och inte något som påverkar ditt liv på ett sätt som blir besvärligt för dig. Men det kan också var så du är en känslig person i en känslig familj och att du lätt känner och tänker att det du gör inte räcker till.
Du beskriver att både din mamma och din syster haft besvär med nedstämdhet. Jag undrar då om det inte kan vara så för dig att du undrar över hur lik du är dem och om du också är nedstämd och hur nedstämd du är. Sådana tankar och känslor kan kanske bidra till att du kan få svårt att t.ex. tänka på att ”det bara är betyg”. Det verkar som att du istället hamnar i att du och det du gör inte räcker till.
Du beskriver hur du och din syster pratar om dessa saker och det tycker jag är bra då det sällan är hjälpsamt att hålla svåra saker för sig själv. Därför låter det också som en bra sak att du bestämt dig för att träffa någon att prata med.
Lycka till!