Får lätt stora utbrott
Hej! Mina föräldrar tycker jag har väldigt dålig attityd och är väldigt otrevlig, jag vet inte hur jag ska kunna förbättra min attityd eftersom jag mår väldigt dåligt över att de blir så arga på mig för jag säger något.. jag kan lätt få stora utbrott och fastna på småsaker. Jag är oxå väldigt känslig så börjar gråta väldigt lätt över småsaker oxå. Jag kan lätt komma försent till skolan ibland för jag har bråkat eller gråtit på morgonen men jag kan inte häller gå ifrån utan att säga förlåt. Jag mår jätte dåligt över detta för vill inte bli uppfattad som en idiot snälla hjälp!
en tjej på 13 år

BUP svarar:
Hej!
Det låter verkligen jobbigt det du beskriver. Och som att skulden för att det blir så här läggs för mycket på bara dig. När det blir bråk i en familj har oftast flera en del i detta.
Du säger att du mår väldigt dåligt över att dina föräldrar blir arga på dig, så att det påverkar din attityd mot dem.
Att bli arg behöver inte alls vara något dåligt. Men de bråk ni har verkar ta så mycket kraft av dig. Du kommer för sent till skolan och du känner dig uppfattad som en idiot.
Det är du inte. Du och dina föräldrar påverkar troligen varandra på ett sätt som gör bråken värre än de skulle behöva vara. Om dina föräldrar kunde hitta andra sätt att bemöta dig när du är arg, skulle det kunna vara till hjälp för dig. Kanske skulle din ilska då inte bli lika stark. Men för att nå dit skulle ni, skulle dina föräldrar och du, behöva prata tillsammans med någon. Sådan hjälp finns att få hos socialtjänsten. Du kan läsa mer på länken här, koll på soc.
Du säger att du lätt kan få stora utbrott och fastna i småsaker. Om det alltid har varit ett problem för dig och i flera situationer än i familjen, kan det vara också bra att förstå mer om varför det är så. En del av oss är extra impulsiva och starka känslor kommer snabbt. Men då borde skolan ha uppmärksammat det. I så fall kan det vara bra att tala med skolkurator. Men också då är det viktigt att dina föräldrar kan bemöta dig på sätt som är till hjälp för dig.
Det är svårt att göra någonting själv åt detta själv, när man som du är 13 år. Om det går att tala med dina föräldrar, är det bra så att de kan ta ansvar för situationen. Om det inte går måste du själv försöka tala med någon. Du kan gå in på BRIS hemsida och boka en telefontid hos kurator där. Du kan vara anonym vid samtalet. Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen i din kommun dit man kan komma utan föräldrar.
Försök verkligen att tala med någon, dina föräldrar eller någon annan!